Od wrzeÅ›nia w naszym Liceum jest realizowany projekt „Granice Europy”, w którym biorÄ… udziaÅ‚ uczniowie klas humanistycznych, poszerzajÄ…c swojÄ… wiedzÄ™ na temat kontynentu europejskiego. Zwykle zajÄ™cia odbywajÄ… siÄ™ w szkole, tym razem jednak opiekunki, panie Marzanna Tusznio i Jolanta DepczyÅ„ska, zaproponowaÅ‚y wyjazd do WrocÅ‚awia. Głównym celem wyprawy byÅ‚ wykÅ‚ad „Podstawy protokoÅ‚u dyplomatycznego i savoir vivre”, który odbyÅ‚ siÄ™ w OÅ›rodku Debaty MiÄ™dzynarodowej.
Autorka prezentacji, pani Bogumiła Więcław, zastępczyni dyrektora Departamentu Protokołu Dyplomatycznego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, przygotowała ciekawą prelekcję dotyczącą zasad zachowania, jakie obowiązują nie tylko w dyplomacji. Uczniowie (z klas IIb i IIIe) poznali cechy dobrze wychowanego człowieka oraz podstawowe reguły postępowania w kontaktach międzyludzkich. Okazuje się, że niektóre zachowania stanowiące normę np. dla Polaków, w innych krajach mogą być postrzegane jako brak kultury lub wręcz obraza. Dlatego tak ważne w dyplomacji (i w życiu) jest poznanie obyczajów i tradycji państwa, z którego pochodzi rozmówca. Po raz kolejny dowiedzieliśmy się, jak ważna jest mowa ciała i pierwsze wrażenie, jakie zrobimy na drugim człowieku (mamy na to 15 sekund!).
Niby powszechnie wiadomo, że ubiór powinien być dostosowany do sytuacji, ale nigdy dość przypomnienia, że w odniesieniu do paÅ„ obowiÄ…zuje zasada: „Lepiej wiÄ™cej niż mniej”. Strój panów zaÅ› musi być czysty, schludny i odprasowany, a krawat i marynarka wymagajÄ… koszuli z dÅ‚ugim rÄ™kawem. Dopuszczalne kolory garnituru w wersji oficjalnej to czerÅ„, granat lub szarość, a wystawianie mÄ™skiej (goÅ‚ej!) Å‚ydki to po prostu popeÅ‚nienie faux pas, dlatego należy nosić dÅ‚ugie skarpety. WyjÄ…tkiem sÄ… oczywiÅ›cie sandaÅ‚y. UsÅ‚yszeliÅ›my, jak siÄ™ witać, kto kogo i komu powinien przedstawić, jak nakryć stół, jakie sztućce podaje siÄ™ do miÄ™s, a jakie do ryby bÄ…dź deserów, jak zachować siÄ™ przy stole, do czego sÅ‚uży serwetka i gdzie powinna być umieszczona. SÅ‚uchacze dowiedzieli siÄ™, jak czytać zaproszenia, co to jest casual i phubbing. Ten ostatni wyraz oznacza ignorowanie drugiej osoby poprzez korzystanie z telefonu komórkowego. Chyba każdy z nas tego doÅ›wiadczyÅ‚… Niedobrze Å›wiadczy też o czÅ‚owieku trzymanie rÄ…k w kieszeni podczs rozmowy, niepunktualność czy brak dyskrecji.
Niby wiÄ™kszość z przedstawionych zasad jest nam znana, ale czy stosowana na co dzieÅ„? Czas to zmienić! A tak w ogóle, to na gafy nie ma rady, zdarzajÄ… siÄ™ każdemu, ale – jak powiedziaÅ‚a autorka wykÅ‚adu – trzeba umieć wyjść z kÅ‚opotliwej sytuacji i obrócić jÄ… na swojÄ… korzyść.
Tekst:Joanna Szabat, kl. II b
Foto: Kinga Krocz, kl. IIIe