O PROJEKCIE:
Projekt "Cogito ergo sum" - realizowany jest w III LO w Ząbkowicach Śl. W dwóch blokach. Jeden stanowią zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, drugi zajęcia rozwijające. Uczniowie, są również objęci wsparciem pedagogiczno - psychologicznym. Celem zajęć jest rozwój kompetencji kluczowych w zakresie nauk matematyczno - przyrodniczych, języków obcych, przedsiębiorczości i technologii informacyjnych jak i rozwinięcie u uczniów wiedzy, umiejętności i zainteresowań niezbędnych do kontynuowania nauki na uczelniach technicznych i przyrodniczych.
Poszerzenie i utrwalenie wiadomości, ma za zadanie przełamać niechęć do przedmiotów ścisłych, pomoże też uwierzyć we własne siły.
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem różnorodnych form, aktywizujących metod pracy oraz programów multimedialnych.
Młodzież ma możliwość uczestnictwa w wyjazdach na zajęcia studyjne pokazujące praktyczne wykorzystanie matematyki, fizyki, biologii, chemii i geografii.
Zajęcia te realizowane przez wykładowców akademickich na Politechnice Wrocławskiej i Uniwersytecie Przyrodniczym.
Zobacz prezentację poniżej:
Ściągnij na swój komputer:
Pobierz plan zajęć.
Pobierz plan zajęć wyrównawczych.
Przykładowe zajęcia
Warsztaty psychologiczno - pedagogiczne
Spotkania realizowane są w grupach 15 osobowych w Ziębicach. Uczestnicy otrzymują wparcie z zakresu programów prewencyjnych przeciw działającym szeroko rozumianym uzależnieniom, wykluczeniu społecznemu.
Zajęcia są prowadzone przez specjalistów, którzy szczególny nacisk kładą na umiejętności radzenia sobie ze stresem, umiejętności autoprezentacji, higieny pracy umysłowej, poznania swoich słabych stron i mocnych stron oraz umiejętności pracy w grupie.
Młodzież oprócz ciężkiej pracy na zajęciach ma też czas na zabawę. Miła atmosfera Internatu w Ziębicach umożliwiała poznanie się nawzajem, służyła miłym, często "nocnym" rozmowom.
Zajęcia z przedsiębiorczości
Zajęcia realizowane są w formie modułowej, metodami symulacyjnymi i dotyczą funkcjonowania firmy, zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, prawa pracy, systemu podatkowego, praw konsumenckich, tworzenie biznes planu, możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych. Wykorzystywane są programy multimedialne.
Język niemiecki
Jak powtarzać słownictwo w języku niemieckim? A może przez "bezpośredni kontakt ze słowem i sobą" Ewelina, Estera i Monika w konfiguracji: Nose (nos) - Finger (palec) - Kinn (broda) - Faust (pięść)
Wizualizacja i kolorowe kartki to też dobry sposób na uczenie się idiomów np. "Ein Haar In der Suppe finden" (dosł. znajdować włos w zupie) - Mieć coś do zarzucenia.
Język angielski
Zabawa z językiem!
Uczniowie uczą się posługiwać językiem angielskim. W sytuacjach zbliżonych do tych występujących na co dzień. Porównują siebie i przedmioty które ich otaczają.
Zajęcia z technologii informacyjnej
"Jak programować roboty?" - pytanie zadawali sobie uczniowie z klas informatycznych. Na zajęcia rozwijających z TI zgłębiamy tajniki programowania w języku C++. A w najbliższym czasie będziemy programować roboty z klocków LEGO.
Zajęcia z technologii informacyjnej prowadzone w ramach projektu Unijnego "Człowiek-najlepsza inwestycja" wyrównują szanse edukacyjne grupy uczniów o utrudnionym dostępie do edukacji. Ponadto przyczynią się do podniesienia poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu praktycznego wykorzystania programów multimedialnych, programowania strukturalnego i tworzenia grafiki komputerowej.
Zajęcia z biologii
Realizując zadania projektu w ramach zajęć rozwijających z biologii nie tylko rozwijamy naszą komunikację językową, ale również uczymy się odpowiedzialności za naszą maturę i przyszłość. Praca w grupie motywuje i stwarza dobrą atmosferę do nauki.
Zajęcia z matematyki
Zajęcia najliczniej odwiedzane przez uczniów. Nawet humaniści zdają sobie sprawę, że czeka ich matura z matmy.
Ciężka praca przynosi efekty. W naszej szkole od lat zdawalność egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym wynosi 99%-100%.
Zajęcia z geografii
Æwiczenia na zajęciach polegają na:
- rozwiązywaniu testów,
- pracy z mapÄ…,
- rozwiązywaniu zadań praktycznych,
- analiza materiałów źródłowych, danych statystycznych oraz wykresów,
- nauce umiejętności wykorzystania informacji i przetwarzania, wyciągania wniosków, analizy i syntezy posiadanych danych.
Ważną rzeczą dla młodzieży jest powtarzanie wybranych partii materiału. Uczniowie wyrazili również wielką chęć zajęć terenowych polegającą na poznaniu swojego regionu oraz wyjazdach na wyższe uczelnie.
Zajęcia z fizyki
Zajęcia wyrównawcze obejmują zagadnienia bieżące. Na zajęciach uczniowie aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu zadań maturalnych.
Zajęcia z chemii
Uczniowie klasy IIa wykorzystując odpowiednie półogniwa samodzielnie montują ogniwa elektrochemiczne Volty i Daniela. Z satysfakcją odczytują wskazania włączonego w układ woltomierza. Jeszcze zmiana klucza elektrochemicznego na lepiej przewodzący jony i pojawia się napięcie! To naprawdę działa!
Wyjazdy młodzieży III Liceum Ogólnokształcącym na wyższe uczelnie Wrocławia
Jednym z elementów projektu „Cogito ergo sum” realizowanego w szkoÅ‚ach ponadgimnazjalnych w Powiecie ZÄ…bkowickim a współfinansowanego przez UniÄ™ EuropejskÄ… z Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego, byÅ‚y wyjazdy na wyższe uczelnie do WrocÅ‚awia.
Z wyjazdów studyjnych w naszej szkole skorzystało w sumie 10 grup po 14 osób, głównie z klas maturalnych.
Młodzież naszej szkoły na początku marca miała możliwość uczestniczyć w wykładach i zajęciach laboratoryjnych z matematyki , fizyki, geografii, biologii i chemii. Spotkania z wykładowcami Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Przyrodniczego na długo zapadną uczniom w pamięci.
PeÅ‚ni obaw na spotkanie szli „matematycy”. Doktor habilitowany WiesÅ‚aw Szulczewski, który prowadziÅ‚ wykÅ‚ad z logiki, okazaÅ‚ siÄ™ bardzo miÅ‚y i sympatyczny. Szybko nawiÄ…zaÅ‚ dialog z mÅ‚odzieżą, a sam temat przez niego omawiany podobaÅ‚ siÄ™ i odpowiadaÅ‚ sÅ‚uchaczom. Po ćwiczeniach uczniowie z naszej szkoÅ‚y zostali pochwaleni, że sÄ… dobrze przygotowani do egzaminu maturalnego. Z tej uwagi najbardziej ucieszyÅ‚y siÄ™ nauczycielki matematyki, a i sama mÅ‚odzież podbudowaÅ‚a siÄ™ trochÄ™.
Bardzo interesujące okazały się zajęcia z chemii. Uczniowie pod kierunkiem pani dr inż. Urszuli Piszcz oznaczali zawartość azotanów w warzywach. Poszły w ruch noże, rzodkiewki, marchewki, papryki i sałaty. Warto było się dowiedzieć, co zjadamy na co dzień.
Szkoły nie dysponują takim sprzętem i gabinetami jak Politechnika Wrocławska , gdzie kolejna grupa projektu miała zajęcia fizyki ogólnej. Pani dr Anna Hajdusionek bardzo żywiołowo i energicznie opowiadała między innymi o rodzajach i właściwościach materiałów używanych do budowy stacji kosmicznych. W części praktycznej kierowała naszą młodzieżą, która samodzielnie mogła przeprowadzić ciekawe doświadczenia dotyczące zachowania ciał w niskich temperaturach, gęstości różnych materiałów.
Nie mniej ciekawe wykÅ‚ady i zajÄ™cia praktyczne miaÅ‚y grupy biologiczne i geograficzne. Te pierwsze wysÅ‚uchaÅ‚y wykÅ‚adu pana dr inż. Edwarda Grzysia na temat „Fizjologia roÅ›lin”. W drugiej części, uczestnicy zostali przetestowani z pytaÅ„ maturalnych .Uff…! byÅ‚o ciężko, ale warto poznać swoje mocne i sÅ‚abe strony.
Grupa geograficzna nie musiaÅ‚a siÄ™ pocić na swoich wykÅ‚adach u dr hab. Ludwika ¯oÅ‚nierza. Na szczęście nie byÅ‚o musztry, a prowadzÄ…cy okazaÅ‚ siÄ™ bardzo sympatyczny. Uczestnicy mogli poznać „Biomy”( formacje roÅ›linne i zwierzÄ™ce Å›wiata), ciekawostki przyrodnicze na ich temat. Po przerwie wysÅ‚uchali prelekcji o pracy w polskiej bazie na Spitsbergenie oraz poznali roÅ›linność koÅ‚a podbiegunowego.
Ten element projektu okazał się bardzo ciekawy dla młodzieży, która zadowolona i pełna wrażeń wróciła do Ząbkowic. Może niektórzy wrócą - już po maturze, na uczelnie - ale jako studenci.
Kolejna strona (2) |