Biolodzy z IIa na Festiwalu Nauki
Dodane przez Administrator dnia Wrzesieñ 28 2011 17:45:25
Nerka z odzysku, czyli natura w serwisie
21 września uczniowie klasy IIa mieli okazję uczestniczyć w zajęciach zorganizowanych przez Akademię Medyczną we Wrocławiu. Dr O. Mazanowska i dr S. Zmonarski przekonali nas, jak ważną funkcję pełni ta część układu wydalniczego w ludzkim organizmie, a najskuteczniejszą metodą "naprawienia" jest przeszczep. Przedstawiono także wszystkie związane z nim procedury. Zaskoczyła nas liczba specjalistów, którą musi odwiedzić pacjent (wśród nich m.in. okulista, laryngolog, stomatolog), aby ujrzeć "światełko w tunelu"........ Czytaj więcej...
Rozszerzona zawartość newsa
Nerka z odzysku, czyli natura w serwisie
21 wrzeÅ›nia uczniowie klasy IIa mieli okazjÄ™ uczestniczyć w zajÄ™ciach zorganizowanych przez AkademiÄ™ MedycznÄ… we WrocÅ‚awiu. Dr O. Mazanowska i dr S. Zmonarski przekonali nas, jak ważnÄ… funkcjÄ™ peÅ‚ni ta część ukÅ‚adu wydalniczego w ludzkim organizmie, a najskuteczniejszÄ… metodÄ… "naprawienia" jest przeszczep. Przedstawiono także wszystkie zwiÄ…zane z nim procedury. ZaskoczyÅ‚a nas liczba specjalistów, którÄ… musi odwiedzić pacjent (wÅ›ród nich m.in. okulista, laryngolog, stomatolog), aby ujrzeć "Å›wiateÅ‚ko w tunelu". A to jeszcze nie koniec. Chory zostaje zakwalifikowany na listÄ™ biorców, gdzie oczekuje na najwiÄ™kszy prezent od losu. O przydzieleniu narzÄ…du decyduje program komputerowy. Po takim wstÄ™pie pokazano, jak wyglÄ…da transplantacja. Uczniowie mieli możliwość zobaczyć nagranÄ… operacjÄ™. Po projekcji licealiÅ›ci odbyli krótkÄ… konwersacjÄ™ z pacjentem po transplantacji, który opowiedziaÅ‚ o swoim życiu z trzema nerkami. Można byÅ‚o także zobaczyć pacjentów poddawanych dializie. Zarówno wykÅ‚ad, jak i film byÅ‚y bardzo interesujÄ…ce, głównie ze wzglÄ™du na biologiczne zainteresowania klasy. Czas spÄ™dzony w Centrum klinicznym uÅ›wiadomiÅ‚, jak istotne jest „życie po życiu”.
ZÅ‚apali bakcyla
Klasa IIa z wychowawcą panią Anetą Szczakowską wzięła udział w zajęciach laboratoryjnych odbywających się w Instytucie Genetyki i Mikrobiologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Warsztaty były dobrą okazją do powtórzenia wiadomości o bakteriach i możliwościach ich rozróżniania dzięki metodzie Grama. Na lekcji biologii poznaliśmy, na czym ona polega, a teraz naszą wiedzę mogliśmy wykorzystać w praktyce. Po krótkim wstępie przeszliśmy do oznaczania budowy mikrobów, wykorzystując w tym celu m.in. fiolet krystaliczny i fuksynę. Dzięki skupieniu i jasnym instrukcjom udało nam się poprawnie oznaczyć bakterie. Dumni ze swojego osiągnięcia oglądaliśmy powstałe desenie. Substancje i sprzęty laboratoryjne, do których nie mieliśmy wcześniej dostępu, odkryły przed nami nowe możliwości. Mamy nadzieję, że informacje zdobyte w ten sposób zaprocentują dobrymi wynikami maturalnymi.
Paulina Gierus, IIa