W piątek, 3 czerwca br. uczniowie klas: Ib, Ie i IIc, pod opieką pań: Marioli Hajduk, Urszuli Zachary i Doroty Wołyniec, udali się na wycieczkę edukacyjną do Muzeum Pana Tadeusza i Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Jednym z głównych celów Muzeum Pana Tadeusza jest ukazanie Adama Mickiewicza jako autora arcydzieÅ‚a literatury, ale i przedstawienie polskich dróg walki o niepodlegÅ‚ość. Poznać wiÄ™c można zarówno dorobek poety, jak i np. zasÅ‚ugi WÅ‚adysÅ‚awa Bartoszewskiego oraz Jana Nowaka-JezioraÅ„skiego, którzy przekazali swoje zbiory ZakÅ‚adowi Narodowemu im. OssoliÅ„skich w dziale zatytuÅ‚owanym „Misja: Polska”.
DziÄ™ki najnowszej technologii zwiedzanie jest przyjemne zarówno dla mÅ‚odych ludzi, jak i starszych chcÄ…cych poznać żywe dziedzictwo tajemnic romantyzmu. Na pond tysiÄ…cu pieciuset metrach kwadratowych powierzchni zapeÅ‚nionej wystawami, w osiemnastu salach, na dwóch piÄ™trach przepiÄ™knej kamienicy (Rynek 6) zobaczyliÅ›my ponad dwieÅ›cie eksponatów, braliÅ›my czynny udziaÅ‚ w ponad stu grach edukacyjnych, otwieraliÅ›my szuflady (można legalnie!) oraz mogliÅ›my sami wybrać kierunek zwiedzania. Lecz głównÄ… atrakcjÄ…, jak i jednym z najważniejszych eksponatów, które uczniowie chcieli zobaczyć, byÅ‚ rÄ™kopis epopei Adama Mickiewicza pt. „Pan Tadeusz”. CaÅ‚a uwaga zwiedzajÄ…cych zostaÅ‚a skierowana na wyblakÅ‚e kartki z kaligraficznym pismem poety. WidzieliÅ›my też rÄ™kopis Konstytucji 3 Maja, który wystawiony byÅ‚ tylko na 6 tygodni.
Dzień się jeszcze nie kończył, więc poszerzanie wiedzy trwało dalej. Następnym kierunkiem, jaki obraliśmy, było Muzeum Narodowe. Zwiedziliśmy dział sztuki romantycznej, po którym oprowadzali nas przewodnicy interesująco opowiadający o ekspozycji.
Warto odbywać takie wycieczki, muzea bowiem w atrakcyjny sposób popularyzują wiedzę i przybliżają przeszłość.
Tekst: Pamela Polak i Sylwia Kawa, kl. Ie
Foto: Julia Olbrecht, kl. IIc |