Uczniowie z naszego Liceum już po raz trzeci wystartowali w jednym z najmłodszych ogólnopolskich konkursów przedmiotowych, organizowanym przez Fundację Nowe Media pod patronatem naukowym m.in. Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Etap szkolny V Olimpiady Medialnej odbył się w naszym Liceum 20 listopada 2015 r. w gabinecie informatycznym. W tej edycji wzięło udział 15 uczestników z różnych klas, którzy zmierzyli się z 50 pytaniami testowymi o różnym poziomie trudności. Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwali: pani Urszula Zachara i pan Marek Pendel, a do etapu okręgowego zakwalifikowała się Dorota Świątek z klasy IIb.
tekst: Mateusz Jeł, 1e
Co wiemy o nowych mediach?
Przygotowanie do konkursu wymaga zapoznania się z materiałami zawartymi na stronie internetowej Olimpiady Medialnej (m.in. testami z poprzednich lat). Są to informacje przedstawione w sposób ciekawy, łatwy do zrozumienia i zapamiętania. Ponadto zadania na pierwszym etapie wymagają przede wszystkim umiejętności czytania ze zrozumieniem i kojarzenia ze sobą zawartych w pytaniu informacji, a to potrafi każdy! Niektóre z pytań dotyczą zagadnień znanych z codziennego życia, np. co to jest perswazja albo plagiat.
15 stycznia 2016 r. wzięłam udziaÅ‚ w zawodach 2. stopnia, które dla naszego okrÄ™gu zostaÅ‚y przeprowadzone w Szkole Wyższej Psychologii SpoÅ‚ecznej we WrocÅ‚awiu. OdbywaÅ‚y siÄ™ jednoczeÅ›nie w caÅ‚ej Polsce, a uczestniczyÅ‚o w nich Å‚Ä…cznie 113 uczniów. Najpierw przez 45 minut rozwiÄ…zywaliÅ›my test jednokrotnego wyboru, odpowiadajÄ…c na 25 pytaÅ„. Po przerwie przez 75 minut pisaÅ‚am odpowiedzi do 5 zadaÅ„ otwartych, których tegoroczny temat przewodni brzmiaÅ‚: „Obywatel 2.0. Uczestnictwo w życiu politycznym i spoÅ‚ecznym poprzez nowe media.” ZmierzyÅ‚am siÄ™ m. in z zagadnieniami dotyczÄ…cymi mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych oraz dziennikarstwa obywatelskiego, np. „Jak media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe przyczyniajÄ… siÄ™ do rozwoju demokracji?” lub „Jak rozumiesz pojÄ™cie obywatelskoÅ›ci w Å›wietle cywilizacji medialnej?”
Wyniki uzyskane z obu części pozwoliÅ‚y mi znaleźć siÄ™ w gronie osób zakwalifikowanych do zawodów 3. stopnia. Szczególnie ucieszyÅ‚y mnie rezultaty z zadaÅ„ otwartych, ponieważ obawiaÅ‚am siÄ™, jak sobie poradzÄ™ z napisaniem piÄ™ciu esejów. Tymczasem okazaÅ‚o siÄ™, że z tej części mam trzeci wynik w kraju Ale przede mnÄ… kolejne wyzwania – już na poczÄ…tku lutego pojawiÄ… siÄ™ tematy prac, do których trzeba przygotować prezentacjÄ™ i konspekt wypowiedzi. Na wykonanie mam czas prawie do koÅ„ca kwietnia.
Cieszę się z uczestnictwa w tej olimpiadzie, ponieważ dzięki niej poznaję świat dzisiejszych mass mediów, a przede wszystkim uświadomiłam sobie, jak ważną rolę pełni Internet w życiu politycznym oraz społecznym. Zrozumiałam, że dzisiejsze media nastawione są przede wszystkim na sensację, a nie rzetelną informację, dlatego tak ważna jest umiejętność oddzielenia faktu od opinii. Podoba mi się, że konkurs mobilizuje do zdobywania wiedzy, która ułatwia życie we współczesnym świecie, opartym przede wszystkim na Internecie i jego możliwościach.
Zachęcam innych do udziału w kolejnych edycjach olimpiady, gdyż w bardzo przyjemny i łatwy sposób można nauczyć się funkcjonowania w dzisiejszej cywilizacji medialnej, a także poznać mechanizmy działania współczesnych mediów.
tekst: Dorota ÅšwiÄ…tek, 2b
foto: pan Marek ÅšwiÄ…tek, Dominika Troicka, 2b |