Strona główna Kontakt Dyrektor informuje Spotkanie z Prezydentem Filmy WolontariatListopad 26 2024 06:53:07 
 
Dyrekcja LO
Dyrektor
Tomasz BÅ‚auciak
______________________
Wicedyrektor
Mariola Hajduk
KAMERA

Menu główne

REKRUTACJA 2023/2024



Ochrona danych osobowych
Nowa formuła egzaminu maturalnego

Galeria filmów
Fotogaleria

Strona główna

Rada Rodziców

Kadra LO

Statut LO
i dokumenty szkoły

Biblioteka

Kontakt

Gazeta szkolna

Matura 2023

Kryteria oceniania,
wymagania edukacyjne


Informacje dla uczniów

Konkurs Matematyczny

Powiatowy Konkurs Ortograficzny

Dolnośląski Festiwal Nauki

Szkoła kompetencji

Doradztwo zawodowe

Reklama

Bezpieczna szkoła

Spotkanie z Prezydentem

Biuletyn Informacji Publicznej

Gazeta szkolna

EXPRESS-MIEJSKI.PL

Mocni bez przemocy

Mam haka na czerniaka

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
Lektura „obowiÄ…zkowa” o holokauÅ›cie

Ida Fink „Wiosna 1941”– opowiadania o chwilach, które byÅ‚y „ziemiÄ… niczyjÄ… pomiÄ™dzy życiem a Å›mierciÄ…”*

Ida Fink ukazuje holocaust jako Å›wiat ludzi skazanych na Å›mierć, ale od wewnÄ…trz – widziany oczami ofiar i tych nielicznych „ocalonych do nastÄ™pnego razu”. Nie ma tu epatowania brutalnoÅ›ciÄ… i okrucieÅ„stwem, nie ma wzniosÅ‚oÅ›ci ani patosu. Jest skupienie nad szczegółem, wrażliwość i gÅ‚Ä™boka prawda o czÅ‚owieku. Opowiadania Idy Fink znajdujÄ… siÄ™ jakby obok tematu zagÅ‚ady. Widzimy sugestywnie, choć oszczÄ™dnÄ… prozÄ…, namalowane opisy przyrody, obrazki z życia codziennego – owocobranie, szykowanie pierogów, uczucia bohaterów, sny czy zÅ‚udzenia. Ale gdzieÅ› w gÅ‚Ä™bi, na dalszym planie sÄ… wywózki, rozstrzeliwania, obozy, czai siÄ™ Å›mierć.

Emocje i psychologiczna gÅ‚Ä™bia przeżyć tego, czego zdaje siÄ™ czÅ‚owiek znieść nie może – a przy tym w tak oszczÄ™dnych sÅ‚owach opisane – stanowiÄ… o mistrzostwie Idy Fink, a opowiadania stajÄ… siÄ™ bardziej przejrzyste, pozwalajÄ… zrozumieć, co mogli czuć ludzie w ten nieludzki czas… I choć w tekstach nie ma szczegółowych „technicznych” opisów eksterminacji ¯ydów w obozach zagÅ‚ady czy relacji naocznych Å›wiadków – jak w zbiorze opowiadaÅ„ „Medaliony” Zofii NaÅ‚kowskiej, której bohaterowie opisujÄ… np. produkcjÄ™ mydÅ‚a z tÅ‚uszczu ludzkiego („Profesor Spanner” ) czy przypadki kanibalizmu, do jakich dochodziÅ‚o w obozie koncentracyjnym Ravensbrück i fabryce amunicji Bunzig wÅ›ród gÅ‚odzonych i torturowanych przez hitlerowców więźniarek („Dno” ) – to „ciężar gatunkowy” przekazu jest bardzo mocny.

SÄ… tu emocje ludzi, ich lÄ™ki, strach przed nieuniknionym, żal za tym, co odeszÅ‚o na zawsze, za zwyczajnym życiem z jego codziennymi troskami i zwykÅ‚ymi sprawami do zaÅ‚atwienia. DominujÄ… niedopowiedzenia, opisy sytuacji, przy lekturze których czytelnik odczuwa strach towarzyszÄ…cy ludnoÅ›ci żydowskiej każdego dnia, np. przeżycia Antoniego z opowiadania „Alina i jej klÄ™ska” przed zdemaskowaniem z powodu zbyt żydowskiego wyglÄ…du: „Ale ja nie mogÄ™ tam iść, w dodatku wyglÄ…dam nie jak jeden ¯yd, ale jak trzech! Jak setki, jak caÅ‚y tÅ‚um!”. Matka Natalii z „PopoÅ‚udnia na trawie" przeżywa nieustanny lÄ™k, przyprawiajÄ…cy prawie o obÅ‚Ä™d i wymuszajÄ…cy natrÄ™tnie powracajÄ…ce pytanie: „Cicho jest w mieÅ›cie, powiedzcie, cicho?” Czytelnik nie zapomni sugestywnych wspomnieÅ„ ojca z opowiadania „Wariat”, widzÄ…cego córki na moment przed wywózkÄ…, już na samochodzie. NajmÅ‚odsza zauważa ojca ukrytego pod schodami, obserwujÄ…cego tragediÄ™ dzieci i gdy to maÅ‚e dziecko woÅ‚a go, on kÅ‚adzie palec na usta, nakazujÄ…c, by ucichÅ‚o, nie zdradzaÅ‚o jego kryjówki – pozwala, by dzieci zostaÅ‚y wywiezione same, bez wsparcia najbliższej osoby, bez trzymajÄ…cego je za rÄ™ce i dodajÄ…cego otuchy rodzica. I choć minÄ…Å‚ już pewien czas od zdarzenia, ojciec ciÄ…gle chce zawoÅ‚ać, że już idzie, aby siÄ™ nie baÅ‚y, tak jak on baÅ‚ siÄ™, by Niemcy nie zobaczyli jego kryjówki, chce krzyknąć, że razem pojadÄ…, choć wie – dzieci nie sÅ‚yszÄ…, już ich nie ma.

DziÄ™ki opowiadaniom Idy Fink możemy towarzyszyć bohaterom w ich ostatniej drodze, na przykÅ‚ad ojcu, niosÄ…cemu na rÄ™ku piÄ™cioletniÄ…, zastrzelonÄ… przed chwilÄ… córeczkÄ™… To książka godna polecenia nie tylko zainteresowanym tematykÄ…, ale każdemu – by mógÅ‚ nie tylko uÅ›wiadomić sobie okrucieÅ„stwo tamtych czasów, ale i „odrobić” (choć w symboliczny sposób poprzez lekturÄ™) obowiÄ…zek pamiÄ™ci wobec historii, która już nigdy nie powinna siÄ™ powtórzyć. 19 kwietnia mija rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim w 1943 roku. Warto pamiÄ™tać o tragedii holocaustu.

„WiosnÄ™ 1941” Idy Fink można wypożyczyć w naszej bibliotece szkolnej.Serdecznie polecam!

Agnieszka Felka –
nauczyciel bibliotekarz, nauczycielka filozofii i etyki
w LO w ZÄ…bkowicach ÅšlÄ…skich


*„UkryliÅ›my siÄ™ – siedem osób – w pomieszczeniu sÅ‚użącym niegdyÅ› za chlew, któremu, poza wszelkimi innymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami schronu, brakÅ‚o także i drzwi. […] Chwila, kiedy w ostroÅ‚uku chlewnych wrót ukazaÅ‚a siÄ™ sylwetka esesmana, a jego rÄ™ka niedbale potrzÄ…snęła uschÅ‚Ä… latem jabÅ‚onkÄ…, chwila ta miaÅ‚a przedsmak zawieszenia w życiu, byÅ‚a ziemiÄ… niczyjÄ… pomiÄ™dzy życiem a Å›mierciÄ….” (opowiadanie „Pies” )

 
Copyright © 2015
5863872 Unikalnych wizyt

Powered by v6.01.19 || EF IV by eXtreme Fusion © 2003-2005 | Original DAJ Glass Theme by: Dustin Baccetti : Ported for PHP-Fusion by: