CzÅ‚owiek o renesansowym wachlarzu zdolnoÅ›ci – matematyk, informatyk, muzyk, a przede wszystkim finalista 38. Olimpiady JÄ™zyka Angielskiego. Jak osiÄ…gnÄ…Å‚ taki sukces i jak żyje?
Iza: ZostaÅ‚eÅ› ostatnio finalistÄ… ogólnopolskiej olimpiady – opowiedz o tym.
Marcin: Olimpiada JÄ™zyka Angielskiego skÅ‚ada siÄ™ z trzech etapów: pisemnego szkolnego, pisemnego i ustnego okrÄ™gowego i takiego samego centralnego. Jest inna niż wiÄ™kszość konkursów, bo obok umiejÄ™tnoÅ›ci jÄ™zykowych wymagana jest również wiedza z zakresu kultury oraz literatury brytyjskiej i amerykaÅ„skiej. NajtrudniejszÄ… częściÄ… przygotowaÅ„ byÅ‚o bez wÄ…tpienia przeczytanie oÅ›miu wybranych lektur w jÄ™zyku angielskim, których problematyka i znajomość treÅ›ci byÅ‚y konieczne na etapach ustnych. Testy pisemne nie odnosiÅ‚y siÄ™ do lektur, ale wymagaÅ‚y bardzo dobrej znajomoÅ›ci teorii – np. przy tÅ‚umaczeniach uznaje siÄ™ tylko jednÄ… wersjÄ™, nawet gdy inne sÄ… poprawne, punktowana jest tylko najlepsza możliwa.
Co do samego przebiegu, do etapu okrÄ™gowego przechodziÅ‚y osoby z poÅ‚owÄ… punktów po etapie szkolnym. Nasze województwo pisaÅ‚o we WrocÅ‚awiu, a do finaÅ‚u zakwalifikowaÅ‚o siÄ™ 60 najlepszych z caÅ‚ej Polski – w tym ja. Etap centralny byÅ‚ rozÅ‚ożony na 3 dni pobytu w Poznaniu, wiÄ™c kiedy nie odbywaÅ‚y siÄ™ egzaminy, mieliÅ›my dużo czasu na odpoczynek czy zwiedzanie miasta, a że z grupÄ… innych olimpijczyków mieszkaliÅ›my na Starym MieÅ›cie, wszÄ™dzie byÅ‚o blisko.
W finale zdobyłem 140/210 punktów, do tytułu laureata brakowało 6. Próbujemy za rok!
I: Jak oceniasz konkurentów? Czy wysoko postawiona poprzeczka wpływała na Ciebie mobilizująco, czy przeciwnie; dlaczego?
M: Poziom był oczywiście bardzo wysoki i mogliśmy porównywać swoje umiejętności, ale nie było w tym jakiegoś elementu rywalizacji czy konkurencji, przynajmniej wśród osób, z którymi mieszkałem. Wszyscy podchodziliśmy do tego na luzie i raczej nie myśleliśmy o egzaminach. Będąc na takim poziomie, nie ma już sensu uczyć się parę godzin przed egzaminem.
I: Co sprawiło Tobie największą trudność podczas olimpiady?
M: Na pewno przeczytanie wyżej wspomnianych lektur. Już pomijam fakt, że sÄ… po angielsku; nawet gdyby byÅ‚y po polsku i tak bym nie rozumiaÅ‚ przesÅ‚ania wiÄ™kszoÅ›ci, wiÄ™c musiaÅ‚em siÄ™ posiÅ‚kować recenzjami, opracowaniami itp. JeÅ›li kogoÅ› to interesuje – wybraÅ‚em sobie takie:
Sarah Waters - Pod osłoną nocy,
Colm Toibin - Brooklyn,
Kazuo Ishiguro - Nie opuszczaj mnie,
John Fowles - Mag,
Harper Lee - Zabić drozda,
Arthur Miller - Śmierć komiwojażera,
Danny DeLillo - SpadajÄ…c,
wiersze e.e. cummingsa – "inJust", "l(a", "one day a nigger", "dying is fine)but Death".
I: Przygotowania do olimpiady są czasochłonne. Jak godziłeś je z bieżącą nauką?
M: Niezbyt skutecznie. Skłamałbym, gdybym powiedział, że jestem z wszystkim na bieżąco i nie mam żadnych tyłów, a jak dołożymy do tego moją szkołę muzyczną, to się robią z tego wszystkiego niezłe braki. Na szczęście nauczyciele dali mi chwilę na nadrobienie zaległości i powoli wychodzę na prostą.
I: Co dał Ci udział w olimpiadzie?
M: Uczestnicy finaÅ‚u sÄ… zwolnieni z wszystkich części matury z angielskiego, a laureaci do tego majÄ… w jakiÅ› sposób uÅ‚atwiony proces rekrutacyjny na studia, ale tego chyba żaden z uczestników nie wiedziaÅ‚ – jednÄ… z wersji byÅ‚ np. indeks na wszystkie kierunki na UJ. Ale teraz, jak siÄ™ nad tym zastanawiam, to byÅ‚o to caÅ‚kiem fajne doÅ›wiadczenie i niejaka odskocznia od codziennoÅ›ci w szkole. Na pewno warte wÅ‚ożonej pracy.
I: Teraz jesteś drugoklasistą. Czy w przyszłym roku szkolnym planujesz udział w innej olimpiadzie lub jakimś konkursie?
M: Pewnie znowu spróbujÄ™ z angielskiego. Mam już przewagÄ™ w postaci doÅ›wiadczenia i wiem, czego siÄ™ spodziewać. Wiem też, że lektury z roku na rok prawie w ogóle siÄ™ nie zmieniajÄ…, bÄ™dÄ™ mógÅ‚ je sobie przeczytać jeszcze raz – na pewno bÄ™dzie Å‚atwiej.
I: Komu poleciłbyś start w olimpiadzie?
M: Start w etapie szkolnym każdemu, zwÅ‚aszcza że można siÄ™ do niej dobrze przygotować, bo testy sÄ… co roku podobne. Awans do okrÄ™gowego jest dużym sukcesem i tu już zaczynajÄ… siÄ™ schody w postaci czytania książek, ale można znaleźć naprawdÄ™ fajne opracowania albo czytać po polsku – niektórzy na okrÄ™gówce we WrocÅ‚awiu tak robili. Ogólnie formuÅ‚a tej olimpiady bardzo mi siÄ™ podoba – można siÄ™ dobrze przygotować do testów pisemnych, jest też doÅ‚Ä…czona lista zagadnieÅ„ na ustny. Nagrody może nie sÄ… jakieÅ› Å›wietne, porównujÄ…c z innymi olimpiadami, ale jak najbardziej warto spróbować.
I: Kto najbardziej ucieszył się z Twojego sukcesu?
M: Chyba rodzina. I nauczyciele, w szczególnoÅ›ci moja nauczycielka angielskiego Pani MaÅ‚gorzata Maj, która mnie do tego konkursu Å›wietnie przygotowaÅ‚a, za co bardzo dziÄ™kujÄ™! Kiedy przyszÅ‚a informacja, że dostaÅ‚em 19/20 punktów z ustnego okrÄ™gowego, jeszcze nic nie byÅ‚o wiadomo – ani czy przeszedÅ‚em do finaÅ‚u, bo wszystko zależaÅ‚o od wyniku pisemnego, ani czy zdajÄ™ maturÄ™, bo organizator nic nie pisaÅ‚ na ten temat. Werdykt przyszedÅ‚ chyba 3 tygodnie później, gdy emocje już opadÅ‚y, ale za to byÅ‚o siÄ™ z czego cieszyć!
I: Czy wiążesz bezpośrednio swoją przyszłość z powyższym sukcesem, czy może masz inne priorytety?
M: Znajomość języka na pewno pomoże w przyszłości, ale nie zamierzam iść na językowe studia.
I: Wybrałeś już uczelnię? Co skłoniło Cię do tego wyboru?
M: Tutaj jest duży rozrzut pomiędzy matematyką teoretyczną a wokalistyką operową. Co mnie do tego skłoniło? To dwie rzeczy (wraz z językiem), w których czuję się naprawdę dobrze. Znam swoje możliwości i wiem, że te dwa kierunki mogą mi zapewnić niezłą przyszłość.
I: Czy pomiędzy zabieganym życiem olimpijczyka a obowiązkami szkolnymi znajdujesz czas na spotkania ze znajomymi?
M: Zabieganym? Zabiegane to było raptem przez miesiąc, teraz wszystko wróciło do normy. Bardziej czasochłonna jest szkoła muzyczna i w tygodniu faktycznie nie ma na to czasu (wracam do domu codziennie po 21).
I: Co robisz w wolnych chwilach?
M: No wÅ‚aÅ›nie – niewiele jest tego wolnego czasu. Przede wszystkim ćwiczÄ™ Å›piew w miarÄ™ codziennie i w weekendy, do tego też dochodzÄ… inne przedmioty ze szkoÅ‚y muzycznej – fortepian, kompozycja, itd. PozostajÄ… jeszcze obowiÄ…zki tutaj, w liceum. Z wielu rzeczy musiaÅ‚em zrezygnować albo je ograniczyć – np. kaligrafia, badminton, bieganie – ale gdy mam wolnÄ… chwilÄ™, staram siÄ™ jÄ… wykorzystać. A że niedÅ‚ugo wakacje, to tego czasu bÄ™dzie wiÄ™cej
pytania zadała: Iza Czepieruk, IIc
zdjęcia wykonała: Klaudia Puchała, IIc