Przez wielu ludzi media nazywane są czwartą władzą. Nie jest to pogląd pozbawiony podstaw. Ich wpływ na nasz sposób myślenia jest bowiem niepokojąco wielki. Media nie służą już wyłącznie do przekazywana informacji, lecz także do kształtowania postaw społecznych oraz kreowania wizerunku. Niekiedy bywają również narzędziem manipulacji, skutecznie zniekształcając nasz sposób postrzegania świata. Właśnie te zagadnienia poruszały olimpiady, do których przystępowali licealiści w listopadzie.
Najpierw odbył się I etap OLIMPIADY WIEDZY O MEDIACH (http://owm.edu.pl). Spośród zaproponowanych przez organizatorów form uczniowie klasy IIb: Zuzanna Burzyńska, Jessica Krysiak, Katarzyna Klisiewicz, Michał Pater i Filip Zielonka wybrali esej. Napisane przez nich prace poruszały następujące tematy:
1. Swój i obcy – jak przedstawiać inne religie i kultury w mediach?
2. Internet jako źródło (dez)informacji.
3. Etyka i rzetelność w pracy dziennikarza.
4. Reklama – manipulacja czy zachÄ™ta?
Wszyscy zostali zakwalifikowani do etapu okręgowego, który odbędzie się 15 grudnia w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu.
Media jako narzędzie kształtowania wizerunku to motyw przewodni VII edycji OLIMPIADY MEDIALNEJ (http://olimpiada-medialna.edu.pl ), której I etap odbył się 20 listopada o godzinie 11:00. Z niełatwymi pytaniami, których było aż 50, zmierzyło się15 uczniów naszej Szkoły: Zuzanna Schabowska, Karolina Foltyniewicz, Nicole Burczak, Dawid Starżyk, Martyna Obrał, £ukasz Jednak /Ib/, Mikołaj Zapotoczny (IIa), Maja Białas, Agata Trasper, Marlena Pieńkowska, Michał Pater, Paweł Szkrabko, Filip Zielonka /IIb/, Karolina Olewicz i Michał Jednak /IIIb/. Konkurs odbył się w pracowni informatycznej przygotowanej przez pana Marka Pendla. Nad uczciwością uczestników czuwały panie polonistki: Urszula Zachara oraz Jolanta Depczyńska. Pytania, mimo że były zamknięte, potrafiły sprawić nie lada kłopot. Pytano nas m.in. o nazwiska pionierów francuskiej kinematografii, znaczenie pojęcia agenda setting czy też o manipulację i wolność słowa. Poprzeczka została postawiona wysoko, jednak kilku uczniom udało się osiągnąć próg 39 punktów i przejść do drugiego etapu. Są to: Michał Jednak, £ukasz Jednak, Mikołaj Zapotoczny, Michał Pater i Filip Zielonka. 10 stycznia 2018 będą mogli wykazać się swoją wiedzą i umiejętnościami podczas eliminacji okręgowych.
Co to jest przenikanie, za który film Oscara otrzymaÅ‚ Roman PolaÅ„ski, kto w „Lawie” wygÅ‚asza WielkÄ… ImprowizacjÄ™ – to tylko niektóre pytania ze szkolnego etapu OLIMPIADY WIEDZY O FILMIE I KOMUNIKACJI SPO£ECZNEJ (www.fn.org.pl/pl/page/449/olimpiada-wiedzy-o-filmie-i-komunikacji-spolecznej.html), do której nasza SzkoÅ‚a przystÄ…piÅ‚a po raz pierwszy. Odważni licealiÅ›ci: Paulina Fryc /Ib/, Witold Podraza (Id), Katarzyna Klisiewicz, MichaÅ‚ Pater, PaweÅ‚ Szkrabko /IIb/ i Karolina Olewicz /IIIb/ 21 listopada w pracowni informatycznej odpowiedzieli na 60 pytaÅ„, które wymagaÅ‚y wiedzy z historii filmu polskiego i Å›wiatowego, należaÅ‚o także znać nazwiska aktorów, reżyserów i dziennikarzy, rozumieć terminy oraz zjawiska i trendy. HasÅ‚o przewodnie tej edycji brzmiaÅ‚o: Kino wartoÅ›ci.
Każda z wymienionych olimpiad to wyzwanie dla uczestników, dlatego wszystkim należą się słowa uznania. Nasze panie polonistki wyrażały zadowolenie z osiągnięć swoich uczniów, co zresztą odnotowały w dzienniku.
Trzymamy kciuki za tych, którzy pomyślnie ukończyli szkolne eliminacje i reprezentować będą nasze Liceum w kolejnych etapach.
Tekst:
Maja Białas, kl. IIb
Foto: Filip Zielonka, kl. IIb