Końcówka stycznia i początek lutego były w naszej szkole czasem zaliczania ostatnich sprawdzianów i kartkówek przed zakończeniem pierwszego semestru nauki oraz snucia planów na zbliżające się dwa tygodnie wypoczynku. Jednak był to także okres poprzedzający część pisemną zawodów okręgowych L Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, do którego zakwalifikowali się uczniowie pani Urszuli Zachary, czyli: Katarzyna Kubacka, Klaudia Malinowska i Kacper Bieńka z klasy II b o profilu dziennikarsko- językowym oraz Liliana Szaczkowska z klasy II c o profilu matematyczno- informatycznym .
Od momentu poznania wyników etapu szkolnego (9 stycznia 2020 roku), w którym należało napisać pracę na jeden z tematów zaproponowanych przez Komitet Główny OLiJP, rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnego etapu olimpiady. Ostatnie tygodnie pierwszego semestru były więc dla nas pełne rozwoju polonistycznego; poznaliśmy wiele nowych utworów literackich, twórców różnych epok i nasiąknęliśmy erudycyjnym słownictwem. W zmaganiach z interpretacjami pomagał nam swoimi radami Witold Podraza z klasy III d, czyli zeszłoroczny finalista olimpiady.
8 lutego 2020 r. nadszedł dzień sprawdzenia naszych umiejętności i wiedzy. Ok. 9 rano dotarliśmy do Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie 40 minut później zasiedliśmy w sali 125 i rozpoczęliśmy czterogodzinne zmagania z wybranymi przez siebie utworami lirycznymi, czyli ''Martwym cieniem'' Walentego Bartoszewskiego i ''Stołem II'' autorstwa Czesława Miłosza. Następnie po przerwie obiadowej przez półtorej godziny rozwiązywaliśmy test językowy, korzystając ze swojej wiedzy o składni, morfologii, fonetyki i leksykologii.
Po południu opuściliśmy Instytut Filologii Polskiej i wróciliśmy do domów zadowoleni ze zdobytej przy okazji olimpiady wiedzy oraz z tego, że po niemal miesiącu przygotowań do zawodów okręgowych i pięciogodzinnym wysiłku intelektualnym możemy poświęcić dwa tygodnie swoim hobby i zainteresowaniom, a podczas oczekiwania na wyniki nabrać dystansu do swoich olimpijskich zmagań i oczywiście naładować akumulatory przed kolejnym semestrem nauki.
tekst: Klaudia Malinowska kl. Iib
foto: pani Urszula Zachara |