Ostatnio coraz trudniej usłyszeć na ulicach czy w dialogach piękną polszczyznę, dlatego jest rzeczą ważną, aby wśród młodych ludzi propagować poprawne posługiwanie się naszym ojczystym językiem.
Jedną z form dotarcia tej wartości do uczniów są od kilku lat tradycyjnie organizowane w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki: Konkurs wiedzy o współczesnej polszczyźnie oraz Dyktando. Kilka dni przed inauguracją ząbkowickiej edycji DFN (17 października) przeprowadziła je w naszej Szkole dr Marta Śleziak z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Warto dodać, że językoznawczyni prowadząca pracę naukową i dydaktyczną na wrocławskiej polonistyce jest absolwentką naszego Liceum.
W obu konkursach każdą klasę reprezentowało dwoje uczniów, w sumie było to ponad 60 osób. Po raz kolejny do zawodów przystąpiła również pani wicedyrektor Mariola Hajduk, wspólnie z uczniami zmagając się z zawiłymi zasadami poprawności językowej. Test wiedzy o współczesnej polszczyźnie składał się z 16 pytań zamkniętych i 4 otwartych, a trudność rosła z numerem zadania. Podczas konkursu należało wykazać się rozległą wiedzą z zakresu gramatyki i reguł poprawności czy wiedzy o języku, np. na czym polega kaszubienie lub co to jest homonim. Również przydała się znajomość związków frazeologicznych (,,tajemnica poliszynela” albo ,,nie od razu Kraków zbudowano”) oraz spędzającej sen z powiek każdemu uczniowi interpunkcji. Dla mnie najtrudniejsze okazało się zadanie ze skrótami tytułów naukowych oraz różnych wyrażeń.
Dyktando o włoskich wojażach wagabundki Cecylii również do łatwych nie należało. Można sprawdzić swoje umiejętności we fragmencie: „Cecylia uwielbiała klimat włoskich pizzerii i mocno aromatycznych kafeterii. Ach, jakże chętnie zjadłaby teraz sałatkę z minipomidorkami i mozzarellą, spaghetti ugotowane al dente i oprószone parmezanem albo risotto z dodatkiem cukinii. To wszystko popiłaby na przykład koktajlem grejpfrutowym bądź ulubionym espresso ze świeżo zmielonych ziaren arabiki.”
Po konkursowych wysiłkach nadszedł tydzień niecierpliwego oczekiwania na wyniki. 24 października podczas oficjalnego podsumowania humanistycznego dnia XXII DFN-u odbyło się uroczyste wręczenie nagród, dokonane przez dr Martę Śleziak i panią dyrektor Mariolę Hajduk oraz naukowców i studentów z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. W Konkursie wiedzy o współczesnej polszczyźnie ubiegłoroczny tytuł laureata obronił Kacper Bieńka z klasy 2b, II miejsce przypadło Witoldowi Podrazie, a trzecie – Ewie Trębacz (oboje z klasy 3d). Najlepszymi w dziedzinie ortografii i interpunkcji okazali się: Marcin Petko z klasy 2c (również ubiegłoroczny laureat), na drugim miejscu Martyna Obrał z klasy 3b i na trzecim – Jakub Grabowy z 2d.
Warto wygrywać – jedną z nagród była książka Jana Miodka z osobistą dedykacją Profesora! Na oklaski zasłużyli wszyscy uczestnicy, gdyż konkurs (jak zwykle) stał na niebywale wysokim poziomie. Nagrodę specjalną otrzymała pani Mariola Hajduk, która za wyjątkową wiedzę, jaką zaprezentowała na teście, i wrażliwość na piękno języka polskiego uzyskała pochwałę od Autorki pytań.
Zajęcia oraz konkursy polonistyczne dla licealistów w ramach DFN od początku współorganizuje dr hab. Agnieszka Małocha-Krupa z Uniwersytetu Wrocławskiego, która w poprzednich latach również przyjeżdżała z wykładami. W tym roku nie mogła być obecna, ale przekazała swoją książkę zatytułowaną „Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych” z dedykacją autorską dla Czytelników i Czytelniczek Ząbkowickiego Liceum. Można się z tą pozycją naukową zapoznać w naszej bibliotece.
24 października do południa odbywały się również warsztaty dla klas humanistycznych, prowadzone przez opiekunkę i członków Koła Naukowego Polonistów na Uniwersytecie Wrocławskim:
Polszczyzna mówiona – dr Marta Śleziak i Michalina Jaworska,
Reklamy w ujęciu semiotycznym – Hubert Jankowski,
Grzeczność nic nie kosztuje, a wygrywa wszystko, czyli etykieta językowa na co dzień – mgr Natalia Śmiełowska,
Moje miejsce w sieci– jak w 30 minut zaprezentować się w Internecie – mgr Kamil Wabnic,
Fenomen komunikacji internetowej i jej wpływ na język – mgr Ewa Kaczmarz,
O wulgaryzmach i eufemizmach – Jan Krzywdziński.
Mam nadzieję, iż w przyszłym roku naszej Szkole ponownie będzie dane wziąć udział w obu konkursach, a także zajęciach prowadzonych przez naukowców. To wspaniałe inicjatywy, popularyzujące nasz trudny, ale piękny język ojczysty.
tekst: Kacper Bieńka, klasa 2b
foto: Michał Zięba, klasa 2b, Martyna Klonowska, klasa 1B, pani Aneta Klinke-Osadnik