Rozwój nowoczesnejbiotechnologii jest w obecnych czasach bardzo szybki i pozwala na coraz dokładniejszą analizę różnych procesów biologicznych i lepsze zrozumienie ich przebiegu. Aby więcej dowiedzieć się o tajnikach nauki, która bada organizmy na poziomie molekularnym, 23 września br. udaliśmy się (tj.klasa 2a biologiczno-chemiczna wraz z klasą 1c ratowniczo-sportową pod opieką pani Reginy Bigoś, pani Katarzyny Naporyoraz pani Małgorzaty Maj)na zajęcia laboratoryjne i wykłady z zakresu immunologii w ramach DFN we Wrocławiu.
Niektórzy z nas po raz pierwszy odwiedzili wyższe uczelnie we Wrocławiu: Instytut Immunologii i Terapii Doświadczalnej PAN oraz Uniwersytet Ekonomiczny, gdzie wysłuchaliśmy wykładu „Żywienie wspierające terapię trądziku u młodzieży”, przeprowadzonego przez dr hab.inż. Zuzannę Goluch. Dowiedzieliśmy się o przyczynach powstawania bardzo powszechnej choroby skóry u młodzieży oraz o praktycznych sposobachjak sobie z nimi radzić oraz jaką stosować dietę, aby organizm funkcjonował prawidłowo w tak młodym wieku.
Druga część dotyczyła zajęć laboratoryjnych w grupach w Instytucie Immunologii i Terapii Doświadczalnej PAN.
Jeden z tematów zajęć brmiał: „Jak zidentyfikować komórki bez użycia mikroskopu?”. Poznaliśmy sposoby identyfikacji komórekza pomocą cytometrii przepływowej oraz fluorescencji.Ta metoda laboratoryjna wykorzystywana jest w badaniach naukowych i w diagnostyce klinicznej. Umożliwia ona przede wszystkim ocenę wielkości,intensywności zabarwienia i fluorescencji badanych komórek. Obserwowaliśmy komórki emitujące światło, które wcześniej poddane były działaniu czynników fluorescencyjnych.
Prezentacja była bardzo interesująca i mogliśmy poszerzyć naszą wiedzę na temat tych zjawisk fizycznych.
Wykład dotyczący „Technicznych możliwości chromatografii cieczowej wysokociśnieniowej” był również bardzo ciekawy. Metoda ta jest stosowana w analizie zarówno chemicznej, farmaceutycznej, jak i toksykologicznej. Znajduje również zastosowanie między innymi w analizie związków wielocząsteczkowych, takich jak białka czy oligosacharydy, a także w analizie związków wysokowrzących i termolabilnych, np. nukleotydów i węglowodorów.
Mogliśmy na własne oczy obejrzeć, jak działa sprzęt wykorzystywany w tej metodzie badawczej. Jako ciekawostkę zobaczyliśmy także starszą wersję chromatografu, który wcześniej jedną analizę przeprowadzał ponad 20 godzin. W porównaniu do dzisiejszego, nowocześniejszego sprzętu, który wykonywał cały proces w zaledwie kilkanaście minut, była to ogromna różnica.
Uważamy, że warto uczestniczyć w tego typu wykładach i zajęciach. Dzięki nim można dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy, o których być może nawet nie mieliśmy pojęcia, a zobaczenie czegoś na własne oczy jest nie tylko o wiele bardziej ciekawe, ale również prostsze do zrozumienia.
Tekst: Marcelina Bąk, Aleksandra Bodnar, Mariola Grajny, kl. 2a
Zdjęcia: pani Regina Bigoś, pani Katarzyna Napora |