Nauka na różne sposoby – dzień na Uniwersytecie Wrocławskim
Dodane przez Administrator dnia Czerwiec 28 2014 06:45:45

Ostatni w tym roku szkolnym kontakt z wyższą uczelnią obfitował w urozmaicone formy przekazu. 19 czerwca klasa IIb oraz dwie osoby z IId wraz z opiekunkami: panią Marzanną Tusznio i panią Jolantą Depczyńską uczestniczyły w zajęciach na Wydziale Nauk Społecznych i Wydziale Filozofii.

Czytaj więcej...

Rozszerzona zawartość newsa

Ostatni w tym roku szkolnym kontakt z wyższą uczelnią obfitował w urozmaicone formy przekazu. 19 czerwca klasa IIb oraz dwie osoby z IId wraz z opiekunkami: panią Marzanną Tusznio i panią Jolantą Depczyńską uczestniczyły w zajęciach na Wydziale Nauk Społecznych i Wydziale Filozofii.
Spotkanie z nauką rozpoczął wykład doktoranta na WNS, mgra Piotra Lachowicza na temat przełomu politycznego zapoczątkowanego wyborami z 4 czerwca 1989 r. Zaletą tej formy była możliwość zadawania pytań, co niektórzy z nas wykorzystali, wykazując się przy okazji dociekliwością.
Na Wydziale Filozofii powitała nas pani Katarzyna Kuczyńska, doktor filozofii, która rozpoczęła cykl zajęć w ramach projektu „Porządne myślenie.” Cel projektu to upowszechnienie filozoficzno- matematycznego sposobu myślenia i przekonanie uczniów, że jest ono niezbędne także w życiu codziennym. Na nudę nie było czasu, ćwiczyliśmy bowiem rozpoznawanie presupozycji, a nawet sami układaliśmy teksty z różnymi językowymi manipulacjami. Aktywnie pracowaliśmy wszyscy, łącznie z opiekunkami. Musieliśmy także zadawać pytania, które wymagały wyjaśnienia tzw. „czarnej historii”.
Drugie zajęcia poprowadził pan Sebastian Wachowiak, nauczyciel etyki i filozofii. Podzieleni na grupy… wyprowadzaliśmy krowy na pastwisko! Nawet nie podejrzewaliśmy, ile może budzić to emocji! Gra „Wspólne pastwisko” ujawniła niestety naszą skłonność do indywidualistycznych zachowań w sytuacji, gdy ta wymaga współdziałania.
A oto kilka opinii uczestników zajęć wyrażonych tuż po ich zakończeniu:
„Wykład był ciekawy, ale mało ekspresyjny. Na filozofii było idealnie.” Marcin
„Wykład z historii poszerzył moja wiedzę. Na warsztatach filozoficznych pracowaliśmy
w grupach i było sympatycznie”. Asia
„Prowadzący warsztaty trafili w nasze zainteresowania.” Krzysiek
„Zajęcia pokazały, że aby coś osiągnąć, trzeba pracować w grupie.” Kamil
„Podobał mi się swobodny charakter wykładu i warsztatów i to, że nasze pomysły były wykorzystywane. Nasz poziom pozwala nam dyskutować z pracownikami naukowymi – to też jest godne uwagi.” Przemek
„ Osoby, z którymi się zetknęliśmy, były otwarte na nas. Po grze możemy wywnioskować,
w jakim społeczeństwie żyjemy i jak trudno nam będzie funkcjonować i na studiach,
i w pracy. Dzięki kontaktom z Uniwersytetem poznaliśmy różne osobowości, odmienne style wykładania i prowadzenia zajęć. To na pewno przyda się w niedalekiej przyszłości.” Ania
Jak widać, kto nie był, niech żałuje! Ale nic straconego.
Dzięki podpisanej umowie z Wydziałem Nauk Społecznych nasi licealiści będą mogli korzystać z różnorodnych form edukacyjnych także w przyszłym roku szkolnym.
Dziękujemy pani doktor Małgorzacie Alberskiej za opiekę i życzliwość, a wszystkim pracownikom naukowym, którzy przygotowali wykłady i warsztaty za poświęcenie swego czasu i podzielenie się wiedzą.

Tekst: Jolanta Depczyńska i Marzanna Tusznio
Foto: Daria Wolan, kl. IIb