Teatr lalek nie tylko dla dzieci
Dodane przez Administrator dnia Styczeñ 30 2013 12:36:33

Promowanie przyszłych absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu okazało się wspaniałą okazją do bliższego poznania tzw. spektakli lalkarskich, a przede wszystkim pracy reżysera. 11 stycznia 2013 roku uczniowie z klas Ib i Ic pod opieką pań: Jolanty Depczyńskiej, Magdaleny Kotowicz i Marzanny Tusznio obejrzeli cztery sztuki,

Czytaj więcej...

Rozszerzona zawartość newsa

Promowanie przyszłych absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu okazało się wspaniałą okazją do bliższego poznania tzw. spektakli lalkarskich, a przede wszystkim pracy reżysera. 11 stycznia 2013 roku uczniowie z klas Ib i Ic pod opieką pań: Jolanty Depczyńskiej, Magdaleny Kotowicz i Marzanny Tusznio obejrzeli cztery sztuki, które uznano za wyróżniające się spośród wielu egzaminów na kierunku Reżyseria Teatru Lalek. Autorzy spektakli bez wątpienia udowodnili, że taki teatr nie jest przeznaczony jedynie dla dzieci i może zaciekawić dojrzałego odbiorcę.
Wszystkie przedstawienia prezentują problemy egzystencjalne, z którymi styka się każdy z nas.
„MiÅ‚ość do trzech pomaraÅ„czy” w reżyserii Katarzyny Donner porusza temat ukrywania wÅ‚asnej tożsamoÅ›ci, by przypodobać siÄ™ innym lub speÅ‚nić ich wymagania. Głównym bohaterem spektaklu byÅ‚ Książę wychowywany na przyszÅ‚ego Króla. ChÅ‚opiec, który nie mógÅ‚ samodzielnie decydować o tym, na co ma ochotÄ™, popadÅ‚ w melancholiÄ™. Ale to tylko poczÄ…tek przedstawienia…
Sztuka Agnieszki Mielcarek najbardziej przypadÅ‚a do gustu uczniom naszego liceum. „Al-Araf” przeplata ze sobÄ… historie różnych osób. Każda z postaci przedstawia swój indywidualny problem, dziÄ™ki czemu treść jest bardzo rozbudowana. CaÅ‚ość obejmuje kwestie miÅ‚oÅ›ci, zdrady, najróżniejszych wyborów życiowych oraz tytuÅ‚owego Å›wiata pomiÄ™dzy życiem a Å›mierciÄ…. Po spektaklu udaÅ‚o siÄ™ krótko porozmawiać z ReżyserkÄ…, która zdradziÅ‚a, iż praca nad sztukÄ… trwaÅ‚a kilka miesiÄ™cy i oceniÅ‚a swoje przedstawienie jako „schizowe:)
W „Obieraniu jabÅ‚ek” w reżyserii Almy Rajali emocje postaci ukazane sÄ… dziÄ™ki przedmiotom. Rekwizytem, który pomaga aktorom odegrać swoje role bez użycia słów, jest tytuÅ‚owe jabÅ‚ko. WiÄ™kszość scen przedstawia rywalizacjÄ™ miÄ™dzy kobietÄ… i mężczyznÄ…, nadzorowanÄ… przez „osobÄ™ z zewnÄ…trz”, która dziÄ™ki podstawianiu na scenie różnych przedmiotów kieruje losami bohaterów.
Jako ostatniÄ… obejrzeliÅ›my pracÄ™ Martyny Majewskiej „Del Amor”. Spektakl można odebrać jako opowieść o sile pożądania, zepsuciu i zarazie. Bohaterka sztuki to nieletnia markiza Sierva Maria de Todos los Angeles, która zostaje wyklÄ™ta przez rodzinÄ™ z powodu domniemanego opÄ™tania. PróbujÄ… jej pomóc różne osoby, a akcja toczy siÄ™ wartko i zaskakujÄ…co.
W budynku PWST we WrocÅ‚awiu spÄ™dziliÅ›my prawie caÅ‚y dzieÅ„ (z maÅ‚Ä… przerwÄ… na obiad), zostaliÅ›my bardzo serdecznie przyjÄ™ci przez organizatorów i byliÅ›my jedynÄ… szkoÅ‚Ä…, która z zaproszenia na cztery sztuki mogÅ‚a skorzystać. Za unikalne przeżycia i spotkanie z ludźmi sceny podziÄ™kowaliÅ›my w formie pisemnej pani dr Anecie GÅ‚uch-Klucznik – Dziekanowi WydziaÅ‚u Lalkarskiego PWST, a panie Reżyserki nagrodziliÅ›my bukietami kwiatów.
Po ożywionej klasowej dyskusji na temat przedstawień powstały ciekawe opisy naszych indywidualnych wrażeń ze spektakli, które przesłaliśmy do PWST.


tekst: Kamil Dubaniowski, Ic
foto: Klaudia Puchała i Oliwia Kożuszko, Ic