Wyjazd do Karpacza – kontynuacja projektu
Dodane przez Administrator dnia Listopad 19 2019 07:16:03

29 października tego roku wzięliśmy udział w jednodniowej wycieczce do Karpacza. Była ona kontynuacją wykładów, które odbyły się w naszej szkole na początku października i dotyczyły parafii ewangelickiej i historii protestanckich sióstr diakonis. W wyjeździe uczestniczyła w całości klasa 1b oraz kilka osób z pozostałych klas pierwszych wraz z opiekunami p. Marzanną Tusznio i p. Bogusławem Wołyńcem.

Czytaj więcej...

Rozszerzona zawartość newsa

W trakcie podróży do miejsca docelowego pan przewodnik Jerzy Organiściak zdążył przekazać sporo ciekawostek dotyczących terenów i miejscowości, przez które przejeżdżaliśmy lub byliśmy w ich pobliżu, czyli m.in. o Kluczowej, Piławie Górnej czy Bielawie. Nawiązywał zarówno do historii wspólnoty ewangelickiej, jak i zwykłych informacji dotyczących życia codziennego.

Po bogatej w informacje podróży dotarliśmy do Karpacza. Od świątyni Wangdzieliło nas zaledwie strome wzgórze. Szybko pokonaliśmy kamienistą ścieżkę i dotarliśmy do ewangelickiego kościoła parafialnego w Karpaczu, zbudowanego na wzór architektury norweskiej. W świątyni wysłuchaliśmy ciekawego słuchowiska dotyczącego tejże budowli i jej historii. Dowiedzieliśmy się, że kościół został przeniesiony do Karpacza z norweskiej miejscowości Vang za sprawą hrabiny von Reden. Poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących samej konstrukcji, chociażby tego, że została ona zbudowana bez użycia gwoździ, wyłącznie z drewna. Potem przeszliśmy także pod pomnik postawiony na cześć hrabiny, gdzie wiele cennych informacji na jej temat przekazał nam tamtejszy proboszcz. Następnie odwiedziliśmy cmentarz i wysłuchaliśmy kolejnych ciekawostek.

Z Karpacza przejechaliśmy autokarem do miejscowości Jagniątków. Tam znajduje się dom niemieckiego noblisty Gerharta Hauptmanna, przekształcony w muzeum miejskie w 1989 roku. Jest to ogromna, piękna posiadłość, doskonale usytuowana w otoczeniu równie pięknego parku, który także stanowi część kompleksu muzealnego. Najpierw obejrzeliśmy krótki, ale treściwy pokaz multimedialny w niewielkiej sali, będącej kiedyś jadalnią. Została nam przybliżona ogólna biografia noblisty, mogliśmy zobaczyć zdjęcia i filmy z życia Hauptmanna. Nie zwiedziliśmy wszakże całego obiektu,ale zdołaliśmy odwiedzić gabinet pisarza, salę muzyczną jego żony Margarety, salon, a także wystawę dzieł Hauptmanna i Leopolda Staffa, który miał tam zamieszkać po śmierci noblisty. Poznaliśmy także historię przepięknych malowideł, znajdujących się wewnątrz budynku, wykonanych na zlecenie samego Hauptmanna. Freski nawiązują do życia pisarza, jego rodziny i twórczości, aczkolwiek zostały przedstawione za pomocą scen lub postaci biblijnych.

Aby zregenerować siły po długiej i ciekawej podróży, udaliśmy się na obiad do restauracji Tramp. Do końca pozostając w klimacie parafii ewangelickiej i jej historii, zmieniliśmy trasę i wracaliśmy częściowo inną drogą, a przewodnik przekazywał nowe interesujące informacje. Wycieczka zakończyła się o godzinie 19. pod budynkiem Liceum.

tekst: Joanna Adamowicz i Aleksandra Palac, klasa 1b
foto: Angelika Werpulewska, Klaudia Pakiet, Aleksandra Palac, Amelia Czerwonka, Magdalena Rudy, Seweryn Waliczek, klasa 1b