Poczuliśmy chemię do chemii
Dodane przez Administrator dnia Luty 23 2019 11:52:00

Dnia 11 lutego 2018 roku odbyły się w naszej szkole pierwsze zajęcia rozwijające z chemii. Projekt miał na celu poszerzenie naszej wiedzy dotyczącej tego przedmiotu. W projekcie uczestniczyło dziesięć osób z klasy 2a, a także dwie osoby z klasy pierwszej. Zajęcia były prowadzone przez panią mgr inż. Annę Pajdak.

Czytaj więcej...

Rozszerzona zawartość newsa

Dnia 11 lutego 2018 roku odbyły się w naszej szkole pierwsze zajęcia rozwijające z chemii. Projekt miał na celu poszerzenie naszej wiedzy dotyczącej tego przedmiotu. W projekcie uczestniczyło dziesięć osób z klasy 2a, a także dwie osoby z klasy pierwszej. Zajęcia były prowadzone przez panią mgr inż. Annę Pajdak.
Zajęcia polegały na przeprowadzaniu ogromnej ilości doświadczeń, które pokazywały chemię w praktyce, a nie tylko na pisaniu skomplikowanych reakcji chemicznych, jak niektórzy sądzą. Pokazały, że ten ścisły przedmiot pod żadnym pozorem nie jest nudny.
Jednym z najbardziej fascynujących doświadczeń była próba Tollensa, która pozwala na wykrywanie aldehydów. Podczas pozytywnej próby Tollensa powstaje metaliczne srebro, osadzające się w postaci lustrzanej powłoki na szklanej powierzchni naczynia reakcyjnego.
Kolejną bardzo interesującą reakcją,którą przeprowadziliśmy na dodatkowych zajęciach była próba Trommera, dzięki niej wykryliśmy glukozę. Odczynnik Trommera przygotowaliśmy, dodając roztwór wodorotlenku sodu do roztworu siarczanu (Vl) miedzi (II). Otrzymaliśmy niebieski, koloidalny osad wodorotlenku miedzi (II). Osad ten, po dodaniu do związku zawierającego grupę karbonylową, zmienił barwę na ceglastoczerwony.
W trakcie projektu badaliśmy także wpływ czynników na szybkość reakcji, obserwowaliśmy, jak działa katalizator oraz inhibitor, potrafimy również odróżnić katalizę homogeniczną od heterogenicznej. Przeprowadziliśmy szereg reakcji metali z kwasami, których przebieg pozwala odróżnić metale szlachetne od pozostałych metali. Udało nam się również zaprojektować i przeprowadzić doświadczenie pozwalające odróżnić alkohole jednowodorotlenowe od wielowodorotlenowych.
Projekt z chemii dał nam ogromne korzyści, najważniejszą z nich jest rozwijanie naszych zainteresowań, a także pomoc w trudnych zakresach wiedzy chemicznej. Przygodę z dodatkowymi zajęciami z chemii zakończyliśmy 3 czerwca 2019 roku. Zachęcamy naszych młodszych kolegów do korzystania z zajęć rozwijających w przyszłym roku, które na pewno przyczynią się do osiągnięcia lepszych wyników na maturze!

tekst: pani mgr inż. Anna Pajdak,Julia Derkacz-Pawęzka,kl.II a
foto: Aleksandra Sierka, kl.II a