Bogatsi o nowe doznania i wciąż głodni wrażeń, czyli o dniu wśród przyszłych aktorów
Dodane przez Administrator dnia Pa¼dziernik 05 2016 06:45:35

LicealiÅ›ci na hasÅ‚o: „Jedziemy do PWST!” reagujÄ… entuzjastycznie. Tym razem do klas IIIb oraz IIId doÅ‚Ä…czyli uczniowie z klas drugich i pierwszych. 19 wrzeÅ›nia br. w ramach DolnoÅ›lÄ…skiego Festiwalu Nauki uczelnia przedstawiÅ‚a niezwykle urozmaicony program.

Czytaj więcej...

Rozszerzona zawartość newsa

LicealiÅ›ci na hasÅ‚o: „Jedziemy do PWST!” reagujÄ… entuzjastycznie. Tym razem do klas IIIb oraz IIId doÅ‚Ä…czyli uczniowie z klas drugich i pierwszych. 19 wrzeÅ›nia br. w ramach DolnoÅ›lÄ…skiego Festiwalu Nauki uczelnia przedstawiÅ‚a niezwykle urozmaicony program. ObejrzeliÅ›my spektakl, braliÅ›my udziaÅ‚ w warsztatach, podziwialiÅ›my roztaÅ„czonych studentów i wysÅ‚uchaliÅ›my interpretacji powieÅ›ci. Można wiÄ™c powiedzieć, że wyjazd byÅ‚ udany i nastÄ™pnym razem nie zabraknie chÄ™tnych, tym bardziej że czujemy siÄ™ w PWST jak u siebie, za co bardzo dziÄ™kujemy!

Historia wyÅ›piewana – „Godzina WroÅ„ca”

Spektakl, efekt pracy KoÅ‚a Naukowego dziaÅ‚ajÄ…cego we wrocÅ‚awskiej filii PaÅ„stwowej Wyższej SzkoÅ‚y Teatralnej im L. Solskiego, powstaÅ‚ w oparciu o fragmenty powieÅ›ci Jacka Dukaja pt. „Wroniec”. MieliÅ›my okazjÄ™ poznać autora scenariusza i reżysera zarazem – pana Jerzego Bielunasa, który zapowiedziaÅ‚ przedstawienie.
Spektakl opowiada o stanie wojennym w Polsce. Åšwiat widziany oczyma maÅ‚ego chÅ‚opca Adasia jest tylko i wyÅ‚Ä…cznie szary, zresztÄ… sÅ‚owo „szarość” odmienione zostaÅ‚o we wszystkich przypadkach i wypowiedziane (lub wyÅ›piewane) co najmniej kilkanaÅ›cie razy.
Kilometrowe kolejki do sklepów, puste półki, milicjanci z paÅ‚ami, kontrole dokumentów, godzina milicyjna, szarzy przechodnie bez uÅ›miechu na twarzach, czoÅ‚gi na ulicach – tak przedstawiona zostaÅ‚a ówczesna rzeczywistość. Teksty Jacka Dukaja w poÅ‚Ä…czeniu z muzykÄ… Mateusza Pospieszalskiego, z dobrÄ… grÄ… aktorskÄ… studentów PWST oraz Å›wietnie dobranÄ… scenografiÄ… pozwoliÅ‚y nam lepiej zrozumieć tamten okres, w pewnym stopniu poczuć tamtÄ… atmosferÄ™ oraz docenić czas, w którym żyjemy obecnie. Taki, w którym nie musimy chować siÄ™ w domu o 22…

Tekst: Oliwia Poświat, kl. IIId


Uwolnić gÅ‚os – warsztaty z emisji gÅ‚osu

Niewiele osób w naszej grupie potrafi Å›piewać (czy wydobyć z siebie jakikolwiek "Å‚adny" dźwiÄ™k), wiÄ™c myÅ›limy: „ProszÄ™, nie każcie nam tego robić”. Nie kazali. Do sali weszÅ‚y trzy osoby – pedagog Marzenna Wojak i dwie studentki. Po wstÄ™pie pani profesor zaczęła wydawać dziewczynom polecenia, które zaczęły siÄ™ od zwykÅ‚ego biegania w kółko, a koÅ„czyÅ‚y siÄ™ na dość zabawnym machaniu gÅ‚owÄ…, dotykaniu brody jÄ™zykiem, parskaniu itp. DowiedzieliÅ›my siÄ™, jak wpÅ‚ywa wysiÅ‚ek fizyczny na emisjÄ™ gÅ‚osu – jak spiÄ™te potrafiÄ… być mięśnie i jak nas wtedy blokujÄ…. Poruszona byÅ‚a też kwestia oddechu, użycia przepony i ustawienia szyi, gÅ‚owy i barków podczas wydawania dźwiÄ™ku.
NadszedÅ‚ wreszcie ten upragniony moment, kiedy studentki mogÅ‚y zacząć mówić cokolwiek. Cokolwiek, bo byÅ‚ to wierszyk „SiaÅ‚a baba mak”, który potem „siedziaÅ‚” nam w gÅ‚owie kilka godzin. OkazaÅ‚o siÄ™, że tekst o sianiu maku jest idealny do recytacji, kiedy koleżanka wisi mówiÄ…cej na plecach i kiedy biega siÄ™ w kółko po maÅ‚ej sali. Pokazano nam również siÅ‚Ä™ Å›wiadomoÅ›ci – jak bardzo wpÅ‚ywa na gÅ‚os, jak dziÄ™ki niej można manipulować wysokimi i niskimi dźwiÄ™kami. ByÅ‚o to chyba najwiÄ™kszym zaskoczeniem dla nas, a pewnie wiÄ™kszoÅ›ci przydaÅ‚o siÄ™ później w wypowiadaniu siÄ™ – po wykÅ‚adzie daÅ‚o siÄ™ zauważyć różnicÄ™.
Lekcja, mimo że krótka, zaprezentowaÅ‚a w piguÅ‚ce podstawy manipulacji gÅ‚osem. WchodzÄ…c, bardzo nie chcieliÅ›my żadnych ćwiczeÅ„, a po wyjÅ›ciu robiliÅ›my je samodzielnie – chyba wÅ‚aÅ›nie to cechuje dobre, ciekawe i profesjonalne zajÄ™cia.

Tekst: Martyna Milczarek, IIa


„Wesele baÅ‚kaÅ„skie” – taniec charakterystyczny


W pokazie przygotowanym pod kierunkiem dr Bożeny Klimczak studenci zaimponowali nam umiejętnościami tanecznymi oraz godną podziwu kondycją fizyczną. Jedenastoosobowa grupa wystąpiła w dynamicznych układach, inscenizując elementy zabawy weselnej z jej żywiołowością, radością i szczęściem.
Osobne popisy chłopców i dziewcząt akcentowały odmienność tańca mężczyzn i kobiet. Wyjątkowe wrażenie zrobił nastrojowy występ trójki tancerzy, odgrywających emocje osób rywalizujących o uczucie i dramatyzm wyboru w miłości. Maturzystom finałowa scena tańca w zamkniętym kręgu zapewne przywodziła na myśl symboliczną scenę z dramatu Stanisława Wyspiańskiego.
Energetyczne baÅ‚kaÅ„skie rytmy muzyczne oraz oszczÄ™dnie wykorzystane rekwizyty idealnie dopeÅ‚niÅ‚y efekt – dane nam byÅ‚o przeżycie niesamowitego doÅ›wiadczenia ze sztukÄ….

Tekst: Agnieszka Seweryn, IIa


Egzamin z Bułhakowa


Ostatnim punktem naszego pobytu w PWST byÅ‚a interpretacja fragmentu powieÅ›ci MichaiÅ‚a BuÅ‚hakowa „Mistrz i MaÅ‚gorzata” w wykonaniu studentów II roku WydziaÅ‚u Aktorskiego.
Tak wyglÄ…daÅ‚ egzamin z przedmiotu Proza, opiekÄ™ pedagogicznÄ… sprawowaÅ‚a nad wystÄ™pujÄ…cymi mgr Katarzyna StrÄ…czek. Studenci odgrywali jednoczeÅ›nie role narratora i bohaterów powieÅ›ci, przedstawiajÄ…c rozdziaÅ‚ 24. „Wydobycie Mistrza" z II części dzieÅ‚a rosyjskiego pisarza. W sali panowaÅ‚o caÅ‚kowite skupienie, aktorzy wedÅ‚ug uczniów naszego Liceum zdali egzamin pozytywnie, oddali akcjÄ™ bardzo interesujÄ…co i emocjonalnie. Nawet ci spoÅ›ród nas, którzy powieÅ›ci jeszcze nie poznali, wsÅ‚uchiwali siÄ™ w sÅ‚owa z zapartym tchem. Dużym plusem byÅ‚o to, że obszerne partie powieÅ›ci mówiono, nie czytano. AtmosferÄ™ budowaÅ‚a także adekwatna do opowieÅ›ci scenografia.
Był to nasz kolejny wyjazd do PWST (nie ostatni!!!) i, jak za każdym razem, bardzo wartościowy.

Tekst i foto: Oliwia Szumna, kl. IIId