REFERENDUM -procedura, dzięki której można zmieniać rzeczywistość
Dodane przez Administrator dnia Czerwiec 17 2016 08:17:20

31 maja 2016 r. uczniowie klas o profilu społeczno-prawnym: Ib i IIb odwiedzili Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajęcia dotyczyły procedury referendum, obejmowały historię tej instytucji w Polsce, a kończyły się warsztatami z zakresu przygotowania referendum lokalnego.

Czytaj więcej...

Rozszerzona zawartość newsa

31 maja 2016 r. uczniowie klas o profilu społeczno-prawnym: Ib i IIb odwiedzili Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajęcia dotyczyły procedury referendum, obejmowały historię tej instytucji w Polsce, a kończyły się warsztatami z zakresu przygotowania referendum lokalnego.
Pierwszą część w formie wykładu prowadziła pani Patrycja Ściebior- Jońska i pan Kamil Glinka, doktoranci WNS. Zagadnienia teoretyczne obejmowały istotę tej demokratycznej procedury, przepisy konstytucyjne i ustawowe oraz metody zachęcania obywateli do wzięcia udziału w głosowaniu. Druga część zajęć prowadzona przez pana Wojciecha Szabaciuka (również doktoranta) obejmowała historię polskich referendów. Na wystawie zgromadzono liczne materiały źródłowe pochodzące z roku 1946 (3xTAK) oraz z kolejnych lat aż do ostatniego referendum w sprawie jednomandatowych okręgów wyborczych. Dużo miejsca zajęły najważniejsze wydarzenia w historii powojennej Polski, takie jak referendum konstytucyjne i akcesyjne do Unii Europejskiej.
Następnie odbyły się warsztaty, w czasie których licealiści wcielili się w rolę mieszkańców gminy Wodnikowo. Uczniowie podzielili się na zwolenników i przeciwników wybudowania w ich gminie fermy Futrzax (hodowla norek). Obie grupy miały za zadanie przygotować argumenty „za” i „przeciw” tej inwestycji. Drużyny zaprojektowały plakaty i opracowały po 3 pytania, na które chciałyby odpowiadać w referendum dotyczącym budowy fermy. Kolejnym punktem warsztatów było spotkanie z burmistrzem Wodnikowa. W tę rolę wcielił się jeden z doktorantów UW. Mieszkańcy przybyli na spotkanie bardzo licznie. Byli nimi nie tylko uczniowie naszego LO, ale także studenci Uniwersytetu. Wszyscy bardzo aktywnie uczestniczyli w dyskusji. Słychać było cięte riposty i złośliwe komentarze, do głosu doszły emocje. Wykonane przez każdą grupę plakaty miały zachęcić mieszkańców do wyboru konkretnego rozwiązania. Po spotkaniu odbyło się referendum. Każdy z uczestników warsztatów otrzymał „dokument identyfikacyjny”, potwierdził na liście swoim podpisem odbiór karty do głosowania i oddał swój głos.
Warsztaty pozwoliły nam przekonać się, jak wiele pracy i zdolności analitycznych potrzeba, aby przeprowadzić tego typu przedsięwzięcie. Zajęcia były bardzo ciekawe i wszystkim się podobały. Nad przebiegiem wszystkich części programu na Wydziale Nauk Społecznych czuwała pani dr Małgorzata Alberska, a całością naukowej wyprawy zajęły się panie: Jolanta Depczyńska i Marzanna Tusznio.

Tekst: Klaudia Majewska kl. I B
Ania Warzecha, Kamila Los kl. II B
Foto: Dorota Świątek, kl. IIB