Jeszcze kilka lat temu Michał Baranek przychodził do Liceum Ogólnokształcącego w Ząbkowicach Śląskich jako uczeń klasy matematyczno-informatycznej. Jednak 20 lutego 2015 roku wrócił w mury naszej szkoły w roli autora książki, która zwyciężyła w trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu „Literacki Debiut Roku”, rywalizując z około 300 innymi. |
Jeszcze kilka lat temu Michał Baranek przychodził do Liceum Ogólnokształcącego w Ząbkowicach Śląskich jako uczeń klasy matematyczno-informatycznej. Jednak 20 lutego 2015 roku wrócił w mury naszej szkoły w roli autora książki, która zwyciężyła w trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu „Literacki Debiut Roku”, rywalizując z około 300 innymi.
Powieść „Strefa Pawłowa” przeczytało kilkunastu uczniów z klas I-III. Właśnie oni mieli okazję uczestnictwa w spotkaniu autorskim w szkolnej bibliotece, gdzie Michał (nieukrywający się już pod pseudonimem) odpowiadał na ich różnorodne pytania i rozwiewał wątpliwości odnośnie treści książki. Na początku gościa przywitał pan Tomasz Błauciak – dyrektor LO. Pani Magdalena Kotowicz zwróciła uwagę na niewątpliwe korzyści wynikające z bezpośredniej rozmowy w takim gronie: dla uczniów to okazja sformułowania pytań, jakich na co dzień nie mają okazji zadać pisarzom, których książki czytają, a dla autora – możliwość poznania recepcji swego dzieła przez młodych czytelników, chętnie sięgających po literaturę współczesną.
Całe spotkanie poprowadziły Sylwia Chochorowska i Iza Czepieruk z klasy 3c, które – trzeba podkreślić – profesjonalnie przygotowały się do tego zadania, prezentując sylwetkę autora i formułując pytania o gatunek literacki i pierwszoosobową narrację „Strefy Pawłowa”, wpływ kierunku studiów autora (inżynieria sanitarna na Politechnice Wrocławskiej) na fabułę, o znaczenie wybranych bohaterów czy odniesienia do literatury rosyjskiej, zwłaszcza do „Mistrza i Małgorzaty” M. Bułhakowa. Inni aktywni w rozmowie, czyli Arek Wawrzyniak, Radek Sołtysiak, Kamil Janiec, Szymon Rembiasz i pani Magdalena Kotowicz zadawali najróżnorodniejsze pytania, np. o proces wydawniczy książki, czerpanie z innych tekstów literackich i filmów, utożsamianie się pisarza z bohaterem, dostrzeżone przez samego autora niedociągnięcia w tekście, możliwości sfilmowania jego książki, dalsze plany literackie, rady dla osób piszących. Były też wspomnienia dotyczące czasów licealnych Michała oraz aktualne informacje o jego podróżach zagranicznych, zwłaszcza na Krym i do Mołdawii.
Początkowo poważna atmosfera szybko zmieniła się w bardzo miło spędzony czas przy kawie, herbacie i ciastkach. Michał (bo tak prosił zwracać się do siebie autor) zdradził swój przepis na napisanie książki, wyjaśniał, skąd brał inspirację i jak przebiegała jego droga od tworzenia „do szuflady” do wzięcia udziału i zdobycia I miejsca w ogólnopolskim konkursie, organizowanym przez Wydawnictwo Novae Res. Na zadawane pytania odpowiadał precyzyjnie i szczerze, starając się przybliżyć nam swą pisarską drogę. To przede wszystkim pasja i determinacja stały się wyznacznikami osiągniętego sukcesu. Według Michała w realizacji pasji literackich najważniejsze jest, by w miarę możliwości starać się nie ulegać komercji, nie godzić się na wydawnicze chwyty marketingowe, które mogą zniekształcić zamierzoną wersję autorską utworu. „Strefa Pawłowa” to powieść o tematyce apokaliptycznej. Autor wyznał, iż jego zamiarem było ukazanie dylematów moralnych człowieka, ukrytych w fabule.
Swobodna i niepozbawiona elementów humoru pogawędka zakończyła się wspólnym zdjęciem, podpisywaniem książek oraz wręczeniem symbolicznego prezentu: filiżanki i kawy, których leitmotiv odkryły w powieści uważne czytelniczki – Sylwia i Iza. Okazało się, iż nasze szkolne spotkanie było debiutem, jeśli chodzi o rozmowy autora „Strefy Pawłowa” z czytelnikami.
Po bliższym poznaniu Michała Baranka zachęcamy nie tylko do przeczytania książki (dostępnej w naszej szkolnej bibliotece), ale także do spełniania marzeń i próbowania swoich sił w pisaniu, do czego przekonująco namawiał nasz gość.
tekst: Honorata Jednak, 1d i Simona Burtka, 1b
foto: Aleksandra Sopuch, 2e