W ramach ogólnopolskiego projektu „Młodzi głosują” przygotowaliśmy („my”, czyli grupa matematyków z II B ) wybory do Parlamentu Europejskiego w naszej szkole. Sam akt wyborczy poprzedzony został wykładami na temat uprawnień i zasad działania tej instytucji UE. |
W ramach ogólnopolskiego projektu „Młodzi głosują” przygotowaliśmy („my”, czyli grupa matematyków z II B ) wybory do Parlamentu Europejskiego w naszej szkole. Sam akt wyborczy poprzedzony został wykładami na temat uprawnień i zasad działania tej instytucji UE. Specjalistami w zagadnieniach unijnych zostali: Marcin Walkiewicz, Przemek Dawidowicz oraz Tomek Strama. To oni przeprowadzili zajęcia we wszystkich klasach, wyświetlali krótkie filmiki, ułatwiające zrozumienie wybranych zagadnień. Wszyscy uczestnicy chętnie angażowali się w dyskusję dotyczącą unijnych problemów.
W piątek 16 maja zorganizowaliśmy debatę. Wzięli w niej udział przedstawiciele wszystkich klas. Poruszaliśmy następujące tematy: Czy warto głosować? Z jakich powodów jest niska frekwencja i jakie są tego skutki? Uczniowie aktywnie wymieniali swoje poglądy i spostrzeżenia. Miło było poczuć, że w tym momencie kwestia wyborów do Parlamentu Europejskiego miała swoje centrum także w ząbkowickim Liceum Ogólnokształcącym.
W poniedziałek 19 maja przeprowadziliśmy w naszej szkole wybory do europarlamentu. Każdy z uczniów miał możliwość oddania głosu na preferowane ugrupowanie polityczne. Po podsumowaniu okazało się, że największe poparcie uzuskała partia Janusza Korwin-Mikkego – Nowa Prawica, następnie – Prawo i Sprawiedliwość, kolejne były ex aequo – Platforma Obywatelska i Europa Plus Twój Ruch. Ani jeden głos nie padł na Komitety Wyborcze Samoobrony, Partii Zielonych oraz Demokracji Bezpośredniej.
tekst i foto: Martyna Głowacka, Agnieszka Stelmaszek, IIb