Dnia 28 listopada w auli szkolnej im. Heleny Kuczkowskiej odbyły się szkolne eliminacje do L Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. |
Dnia 28 listopada w auli szkolnej im. Heleny Kuczkowskiej odbyły się szkolne eliminacje do L Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Pięcioro uczestników z klas drugich, którzy pisali prace olimpijskie pod opieką pani Urszuli Zachary, przedstawiło swoje prace przed Komisją w składzie: mgr Jolanta Depczyńska, mgr Magdalena Kotowicz, mgr Urszula Zachara i w obecności ubiegłorocznego finalisty olimpiady polonistycznej Witolda Podrazy, uczniów klas: I B i II b o profilu dziennikarsko – językowym i uczniów z kl. I d o profilu matematyczno – językowym.
Uczniowie na forum prezentowali swoje prace, po czym odpowiadali na zadawane im pytania dotyczące danego tematu. Pierwszym uczestnikiem omawiającym swoją pracę był Kacper Bieńka /II b/, który opracował temat: „Poeta jako „homo imaginativus”. Kategoria wyobraźni w poezji polskiej epoki renesansu i baroku". Przedstawione zostały definicje oraz nurty filozoficzne dotyczące wyobraźni na przestrzeni epok i liryczne realizacje. Kacper odpowiadał na pytania dotyczące różnic w pojmowaniu wyobraźni w renesansie i baroku, wyczerpująco je wyjaśniając. Na podkreślenie zasługuje logiczne prowadzenie wywodu argumentacyjnego i znakomita orientacja w problemach terminologicznych oraz erudycja.
Następnie głos zabrała Lilianna Szaczkowska (II c), która wybrała temat: „Od Homera do Tolkiena… i dalej. Fantasy i gatunkowe tradycje eposu”. Omówione i porównane zostały wybrane utwory fantastyczne. Autorka odpowiadała na pytania, wykazując, co determinuje konstrukcję eposu i fantasy.
Kolejna uczestniczka Paula Wierpowska /II b/ zaprezentowała temat: „W świecie romantycznego salonu (Mickiewicz – Norwid)”. Przedstawione zostały fragmenty utworów lirycznych oraz ich eksplikacje w kontekście rzeczywistości życia salonowego. Wyjaśniła obecnym, co wpływało na negatywną ocenę moralności uczestników salonów.
Kolejną uczestniczką była Katarzyna Kubacka /II b/, która przedstawiła swoją pracę pod tytułem: „Polska powieść historyczna między XIX a XXI wiekiem – jej formy, przemiany i znaczenia”. Wszelkie aspekty powieści historycznej zostały szczegółowo umówione. Kasia wyraziła swoją opinię na temat fenomenu powieści H. Sienkiewicza.
Natomiast Klaudia Malinowska /II b/ omówiła zagadnienie gwary w literaturze w pracy: „Gwara w powieści dawnej i współczesnej”. Odpowiadała na kwestie zasadności użycia dialektyzmów w narracji powieściowej i dialogach.
Życzymy powodzenia w następnych etapach i trzymamy mocno kciuki!
tekst: Paulina Polniak, kl. II b
foto: Wiktoria Grabowska, kl. II b