W przeszłości Kraków był miejscem koronacji królów Polski, obecnie miasto to nazywane jest stolicą kulturalną. Na własne oczy mogli się o tym przekonać uczniowie klas 1b, 1c i 2e, którzy pod opieką pań: Anny Grześków, Jolanty Maziarz i Urszuli Zachary, spędzili tam trzy dni (od 5 do 7 czerwca br.), zwiedzając miasto i jego okolice. |
W przeszłości Kraków był miejscem koronacji królów Polski, obecnie miasto to nazywane jest stolicą kulturalną. Na własne oczy mogli się o tym przekonać uczniowie klas 1b, 1c i 2e, którzy pod opieką pań: Anny Grześków, Jolanty Maziarz i Urszuli Zachary, spędzili tam trzy dni (od 5 do 7 czerwca br.), zwiedzając miasto i jego okolice.
Pierwszego dnia wycieczki mieliśmy okazję poznać jedną z najpopularniejszych części Krakowa — Kazimierz. Dzielnica ta niegdyś stanowiła samodzielne miasto i to właśnie tam osiedliła się ludność żydowska. Już na pierwszy rzut oka można dostrzec przenikanie się i współistnienie kultury żydowskiej i chrześcijańskiej. Brukowane uliczki, liczne zabytki, galerie i antykwariaty tworzą klimatyczną atmosferę tego miejsca.
Jako pierwszą zobaczyliśmy Synagogę Starą przy ulicy Szerokiej 24, która uznawana jest za jeden z najstarszych i najcenniejszych żydowskich zabytków architektury w Europie. Następnie zwiedzaliśmy unikatową Synagogę Remuh wraz z położonym przy niej cmentarzem. Ostatnim żydowskim domem modlitwy w Krakowie na naszej liście była Synagoga Kupa, w której niegdyś modlili się najubożsi mieszkańcy miasta.
Nie zabrakło również zabytków kultury chrześcijańskiej. Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika to kościół i klasztor paulinów nazywany potocznie kościołem Na Skałce. Natomiast Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej i św. Małgorzaty uznawany jest za jeden z najlepszych przykładów architektury gotyckiej w Polsce.
Po dniu pełnym wrażeń i ciekawych lekcji historii udaliśmy się prosto do miejscowości Luborzyca za Krakowem, gdzie przygotowany był dla nas nocleg.
Oczywiście, podczas wizyty w Krakowie nie mogliśmy ominąć dawnego (od IX do XVI wieku). politycznego centrum Polski. Toteż pierwszym punktem drugiego dnia wycieczki był Wawel. Najpierw weszliśmy na Wieżę Zygmuntowską, gdzie mogliśmy dotknąć Dzwonu Zygmunta oraz podziwiać piękny krajobraz Krakowa. Po zejściu po wielu schodach udaliśmy się do Bazyliki św. Stanisława i Wacława. Mieliśmy okazję zobaczyć groby królów, przywódców politycznych, wieszczów narodowych, a także tragicznie zmarłej Pary Prezydenckiej. Kolejną atrakcją były wspaniałe, renesansowe krużganki na dziedzińcu Zamku Królewskiego. Następnie odwiedzaliśmy kościół św. Piotra i Pawła na ulicy Grodzkiej 53, a także zobaczyliśmy kościół św. Andrzeja, wybudowany w stylu romańskim. W kościele św. Franciszka oglądaliśmy wspaniałe witraże wykonane według projektu Stanisława Wyspiańskiego ukazujące żywioły. Autor „Wesela” stworzył również wspaniałe polichromie na ścianach tej świątyni, które przedstawiają motywy kwiatowe.
Mimo wysokiej temperatury z zaciekawieniem wysłuchaliśmy historii najstarszej polskiej uczelni — Uniwersytetu Jagiellońskiego, po której korytarzach mieliśmy się okazję przejść. Wreszcie dotarliśmy na rynek, gdzie naszym oczom ukazały się słynne sukiennice i kościół Mariacki. W skupieniu wysłuchaliśmy hejnału granego co godzinę i weszliśmy do środka kościoła, gdzie podziwialiśmy zapierający dech w piersiach Ołtarz Wita Stwosza. Ostatnim punktem pobytu w Krakowie drugiego dnia był czas wolny. Niektórzy wykorzystali go na zakupy lub posiłek, inni na zrobienie pamiątkowych zdjęć.
W trzecim dniu pojechaliśmy do Muzeum Narodowego w Krakowie, głównie w celu obejrzenia znanego obrazu Leonarda da Vinci „Damy z gronostajem”. Mieliśmy również okazję zrobić sobie zdjęcie z dużą repliką dzieła, co było dla nas sporą atrakcją. Ostatnim punktem naszej wycieczki była wizyta w Wadowicach. Podziwialiśmy Bazylikę Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny znajdującą się na placu Jana Pawła II. Mieliśmy chwilę na rozejrzenie się po mieście, zwiedzenie bazyliki lub zakup kremówek. Z wielkim smutkiem ruszyliśmy w drogę powrotną.
Wycieczka pozwoliła nam na poszerzenie wiedzy historycznej oraz na integrację międzyklasową. Z pewnością będziemy ją wspominać przez długi czas.
Tekst: Maja Białas i Jessica Krysiak, kl. Ib
Foto: Katarzyna Klisiewicz, kl. Ib