Czy bogactwa surowcowe mogą stać się przekleństwem, czym zajmuje się socjolog, jak działa UE, jakie są związki między polityką a disco-polo?
Dodane przez Administrator dnia Kwiecieñ 25 2016 16:11:05

Na te i inne pytania mogliśmy znaleźć odpowiedź w czasie zajęć zorganizowanych przez Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego 8 kwietnia 2016 r.

Czytaj więcej...

Rozszerzona zawartość newsa

Na te i inne pytania mogliśmy znaleźć odpowiedź w czasie zajęć zorganizowanych przez Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego 8 kwietnia 2016 r.
Pierwszy wykÅ‚ad w Instytucie Studiów MiÄ™dzynarodowych –,,KlÄ…twa surowcowa w Afryce Subsaharyjskiej’’ wygÅ‚osiÅ‚ dr hab. Andrzej Polus, afrykanista i wielokrotny uczestnik badaÅ„ naukowych na tym kontynencie. Pan profesor przybliżyÅ‚ nam bardzo dokÅ‚adnie pojÄ™cie klÄ…twy surowcowej, wyjaÅ›niÅ‚ jej przyczyny oraz procesy i zjawiska, które powoduje. WykÅ‚ad ubarwiaÅ‚y liczne fascynujÄ…ce anegdoty dotyczÄ…ce Afryki. Przy okazji zostaÅ‚y rozwiane różne mity i stereotypy dotyczÄ…ce Czarnego LÄ…du. ProwadzÄ…cemu udaÅ‚o siÄ™ zainteresować nawet osoby poczÄ…tkowo zupeÅ‚nie obojÄ™tne wobec tej tematyki.
Drugi z wykładów dotyczył roli nauk społecznych wobec współczesnych przemian cywilizacyjnych. Dr Piotr Pieńkowski z Instytutu Socjologii przedstawił mnóstwo informacji, nie zawsze dla uczestników zrozumiałych, ale zajęcia zakończył warsztatami pomagającymi w określeniu własnych socjologicznych umiejętności. Przewidywanie ludzkich zachowań i sposobu myślenia całych społeczności wcale nie było takie proste, ale urozmaiciło spotkanie.
Katedra Studiów Europejskich zaprosiÅ‚a nas na zajÄ™cia interaktywne dotyczÄ…ce historii i zasad dziaÅ‚ania Unii Europejskiej. Studentki ostatniego roku tego kierunku i przyszÅ‚e doktorantki, Paula WiÅ›niewska i Olga Petko, staraÅ‚y siÄ™ przy pomocy sÅ‚odkoÅ›ci (nagrody) nauczyć nas jak najwiÄ™cej o wspólnej Europie. ByÅ‚o przejrzyÅ›cie i zrozumiale. Bardzo nam siÄ™ podobaÅ‚o! Czwarty z wykÅ‚adów poprzedziÅ‚ pokaz filmowy „ Spoty w kampaniach wyborczych do polskiego parlamentu” przygotowany przez paniÄ… mgr PatrycjÄ™ Åšciebior- JoÅ„skÄ…. Najstarsze spoty pochodziÅ‚y z lat 90. MieliÅ›my wiÄ™c szansÄ™ zobaczyć, jak zmieniaÅ‚y siÄ™ na przestrzeni lat i przede wszystkim, czy poszczególne partie skutecznie przekonywaÅ‚y do siebie wyborców. DowiedzieliÅ›my siÄ™, jak ważna jest siÅ‚a słów i sposób, w jaki wystÄ™pujÄ…cy siÄ™ wypowiadajÄ…. Reklamy partii politycznych opowiadajÄ… pewnÄ… historiÄ™ i przekonujÄ… obywateli do oddania gÅ‚osu na „tÄ™ wÅ‚aÅ›ciwÄ…''. Sami przekonaliÅ›my siÄ™, że nie jest to takie proste. Pod koniec wykÅ‚adów zostaliÅ›my bowiem podzieleni na grupy i każda z nich miaÅ‚a stworzyć szkic spotu politycznego. Jedna z grup byÅ‚a partiÄ… spoÅ‚ecznÄ…, druga konserwatywnÄ…, trzecia liberalnÄ…, a czwarta miaÅ‚a na celu zachÄ™cić obywateli do uczestnictwa w wyborach. WyszÅ‚o nam nieźle, a przy okazji pracujÄ…c w grupach, lepiej mogliÅ›my siÄ™ poznać.
Wyjazd zorganizowany zostaÅ‚ w ramach współpracy WydziaÅ‚u Nauk SpoÅ‚ecznych Uniwersytetu WrocÅ‚awskiego i naszego Liceum. UczestniczyÅ‚y w nim klasy humanistyczne: Ib i IId pod opiekÄ… paÅ„ Jolanty DepczyÅ„skiej i Marzanny Tusznio. OczywiÅ›cie nie wszystkim i nie wszystko siÄ™ podobaÅ‚o, ale wiÄ™cej „za” niż „przeciw” wskazuje, że nawet tak nieodlegÅ‚e podróże ksztaÅ‚cÄ…!
Przemyślenia, spostrzeżenia i uwagi Pauliny Prostko, Amelii Działak (IId) i innych uczestników wyprawy zebrała pani Marzanna Tusznio.

Foto: Oliwia Szumna, kl. IId